Orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma R-Tech Suspension Oy:lle
Konttinen, Mariella (2023)
Konttinen, Mariella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on R-Tech Suspension Oy, pyöräliike, joka maahantuo ja myy saksalaisen Cube- pyörämerkin polkupyöriä. R-Tech myy myös erilaisia pyörän osia ja pyöräilyvarusteita sekä tarjoaa huoltopalveluita. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimiva orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka kulkee käsi kädessä R-Techin markkinointistrategian ja sen pohjalta toteutettavan maksetun markkinoinnin kanssa. Tavoitteena on kehittää R-Techin orgaanisen markkinoinnin toimenpiteitä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja se sisältää teoriaa sosiaalisen median markkinoinnin merkityksestä, sosiaalisen median kanavista sekä sisältö- ja brändimarkkinoinnista. Toinen teoriaosuus käsittelee orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelman osuus kattaa teorian tilanneanalyysistä, tavoitteista, strategiasta, toimenpiteistä ja toteutuksesta sekä markkinointitulosten mittaamisesta ja seurannasta.
Teoriaosuutta seuraa varsinainen orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma R-Techille. Markkinointisuunnitelmassa esitellään toimeksiantaja ja toimeksiantajan markkinoinnin nykytilanne sekä strategia. Suunnitelmassa määritellään markkinoinnin tavoitteet ja tehdään tilanneanalyysi SWOT-analyysiä hyödyntäen. Suunnitelmassa hyödynnetään tutkimusmenetelminä benchmarkingia ja kyselytutkimusta. Benchmarkingissa verrataan R-Techin Instagram- ja Facebook- tilejä kahden kilpailijan, Larunpyörän ja Hi5Bikesin tileihin. Kyselytutkimus tehtiin marraskuussa 2023 R-Techin seuraajille kartoittamaan heidän mielipiteitään ja toiveitaan R-Techin sosiaaliseen mediaan ja sen sisältöihin liittyen. Kyselyyn vastasi 44 henkilöä ja keskeisinä tuloksina selvisi, että R-Techin markkinoinnin toimenpiteitä on onnistuttu kohdentamaan oikealle kohderyhmälle ja suurin osa seuraajista on tyytyväisiä R-Techin sosiaalisen median markkinoinnissa tehtyihin toimenpiteisiin. Benchmarkingista ja kyselystä saatujen tietojen pohjalta on kehitetty R-Techin sosiaaliseen mediaan konsepti-ideoita sekä luotu sosiaalisen median julkaisukalenteri vuodelle 2024.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja se sisältää teoriaa sosiaalisen median markkinoinnin merkityksestä, sosiaalisen median kanavista sekä sisältö- ja brändimarkkinoinnista. Toinen teoriaosuus käsittelee orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelman osuus kattaa teorian tilanneanalyysistä, tavoitteista, strategiasta, toimenpiteistä ja toteutuksesta sekä markkinointitulosten mittaamisesta ja seurannasta.
Teoriaosuutta seuraa varsinainen orgaanisen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma R-Techille. Markkinointisuunnitelmassa esitellään toimeksiantaja ja toimeksiantajan markkinoinnin nykytilanne sekä strategia. Suunnitelmassa määritellään markkinoinnin tavoitteet ja tehdään tilanneanalyysi SWOT-analyysiä hyödyntäen. Suunnitelmassa hyödynnetään tutkimusmenetelminä benchmarkingia ja kyselytutkimusta. Benchmarkingissa verrataan R-Techin Instagram- ja Facebook- tilejä kahden kilpailijan, Larunpyörän ja Hi5Bikesin tileihin. Kyselytutkimus tehtiin marraskuussa 2023 R-Techin seuraajille kartoittamaan heidän mielipiteitään ja toiveitaan R-Techin sosiaaliseen mediaan ja sen sisältöihin liittyen. Kyselyyn vastasi 44 henkilöä ja keskeisinä tuloksina selvisi, että R-Techin markkinoinnin toimenpiteitä on onnistuttu kohdentamaan oikealle kohderyhmälle ja suurin osa seuraajista on tyytyväisiä R-Techin sosiaalisen median markkinoinnissa tehtyihin toimenpiteisiin. Benchmarkingista ja kyselystä saatujen tietojen pohjalta on kehitetty R-Techin sosiaaliseen mediaan konsepti-ideoita sekä luotu sosiaalisen median julkaisukalenteri vuodelle 2024.