Mielikuvatutkimus Eilakaislan tunnettuudesta 18–30-vuotiaiden keskuudessa
Ahto, Jani (2023)
Ahto, Jani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136243
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Eilakaislan tunnettuutta 18–30-vuotiaiden keskuudessa sekä sitä, millaisia mielikuvia vastaajilla on yrityksestä. Lisäksi haluttiin selvittää vastaajien kiinnostusta toimeksiantajasta mahdollisena työnantajana. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pääkaupunkiseudulla asuvat 18–30-vuotiaat. Työ oli toimeksianto henkilöstöpalvelualan yritys Eilakaislalle.
Tämän työn keskeisimpiä käsitteitä oli työnantajamielikuva, tunnettuus, brändi, imago ja henkilöstöpalveluala. Tunnettuus, brändi ja imago kertovat, minkälaisena yritys näyttäytyy sidosryhmilleen. Työnantajamielikuva tarkoittaa minkälaisena työnantajana yritys nähdään. Hyvä työnantajamielikuva edellyttää kykyä erottua kilpailijoistaan. Henkilöstöpalvelualan yritykset tarjoavat rekrytointipalveluita, henkilöstövuokrausta, koulutusta, soveltuvuusarviointeja, työkykypalveluita ja alihankintaa. Näiden yrityksien tehtävänä on löytää osaavaa työvoimaa sitä tarvitseviin paikkoihin. Työn tietoperustassa käsiteltiin näitä käsitteitä käyttämällä aiheesta löytyvää tutkimustietoa ja muuta tietokirjallisuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin, Webropol kyselylomaketta hyödyntämällä. Lomakkeessa oli 11 kysymystä, joista yhdeksän oli monivalintakysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselyä jaettiin sosiaalisen median kautta avoimena nettilinkkinä. Lomakkeeseen saatiin 60 vastaajaa, joista 52 kuului kohderyhmään. Vastaajista vain 11 % ilmoitti tietävänsä Eilakaislan ja vain 2 % tunsi organisaation hyvin tai käytti sen palveluita. Parhaiten Eilakaislaa kuvanneet adjektiivit olivat luotettava, palveleva ja laadukas. Työnantajana yrityksestä erittäin kiinnostuneita oli vain yksi vastaajista ja melko kiinnostuneita 4.
Saadut tulokset osoittivat, että Eilakaislan tunnettuus kohderyhmän keskuudessa oli matala. Mielikuvat toimeksiantajasta olivat suppeita, mikä tarkoittaa, että tunnettuutta ja yrityskuvaa pitää lähteä kehittämään. Yrityksen olisi hyvä ja kehittää niin sisäistä kuin ulkoista viestintäänsä ja pyrkiä kasvattamaan tunnettuuttaan.
Tämän työn keskeisimpiä käsitteitä oli työnantajamielikuva, tunnettuus, brändi, imago ja henkilöstöpalveluala. Tunnettuus, brändi ja imago kertovat, minkälaisena yritys näyttäytyy sidosryhmilleen. Työnantajamielikuva tarkoittaa minkälaisena työnantajana yritys nähdään. Hyvä työnantajamielikuva edellyttää kykyä erottua kilpailijoistaan. Henkilöstöpalvelualan yritykset tarjoavat rekrytointipalveluita, henkilöstövuokrausta, koulutusta, soveltuvuusarviointeja, työkykypalveluita ja alihankintaa. Näiden yrityksien tehtävänä on löytää osaavaa työvoimaa sitä tarvitseviin paikkoihin. Työn tietoperustassa käsiteltiin näitä käsitteitä käyttämällä aiheesta löytyvää tutkimustietoa ja muuta tietokirjallisuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin, Webropol kyselylomaketta hyödyntämällä. Lomakkeessa oli 11 kysymystä, joista yhdeksän oli monivalintakysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselyä jaettiin sosiaalisen median kautta avoimena nettilinkkinä. Lomakkeeseen saatiin 60 vastaajaa, joista 52 kuului kohderyhmään. Vastaajista vain 11 % ilmoitti tietävänsä Eilakaislan ja vain 2 % tunsi organisaation hyvin tai käytti sen palveluita. Parhaiten Eilakaislaa kuvanneet adjektiivit olivat luotettava, palveleva ja laadukas. Työnantajana yrityksestä erittäin kiinnostuneita oli vain yksi vastaajista ja melko kiinnostuneita 4.
Saadut tulokset osoittivat, että Eilakaislan tunnettuus kohderyhmän keskuudessa oli matala. Mielikuvat toimeksiantajasta olivat suppeita, mikä tarkoittaa, että tunnettuutta ja yrityskuvaa pitää lähteä kehittämään. Yrityksen olisi hyvä ja kehittää niin sisäistä kuin ulkoista viestintäänsä ja pyrkiä kasvattamaan tunnettuuttaan.