Vastuullisuus ja ympäristöasiat Jaakkoo-Taaran yrityskuvassa
Mikkola, Anu (2023)
Mikkola, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136032
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jaakkoo-Taara Oy:n asiakkaiden näkemykset, kokemukset ja odotukset sekä asiakkaita kiinnostavat aiheet yrityksen vastuullisuudesta ja ympäristöasioista ja tämän perusteella rakentaa yrityksen käyttöön viestintämallille pohja. Opinnäytetyön aihe pohjautui käytännön tarpeeseen yrityksessä. Kohderyhmänä vastuullisuusviestinnässä olivat Jaakkoo-Taaran asiakkaat. Työn toimeksiantajana oli Jaakkoo-Taara Oy, joka myös esitellään opinnäytetyössä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään vastuullisuus ja ympäristövastuu sekä kestävä kehitys käsitteinä, kerrotaan näiden asioiden merkityksestä yritysten toiminnalle yleisesti sekä erityisesti pakkausalalle. Työssä perehdyttiin tulevaisuuden näkymiin sekä vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden näkökulmista tehtyihin alan tutkimuksiin.
Opinnäytetyössä tehtiin yrityksen asiakkaille sähköinen kyselytutkimus, jolla haettiin tietoa asiakkaiden vastuullisuusnäkemyksistä sekä tiedon tarpeesta, vaikuttimista ja perusteluista ja tavoista, joilla yritykseltä halutaan tietoa saada. Kyselyssä oltiin kiinnostuneita saamaan informaatiota myös siitä ovatko asiat aidosti asiakkaalle kiinnostavia vai kuuluuko ympäristö- ja vastuullisuusasioiden olla kiinnostavia ilman todellista pohjaa. Kysely toteutettiin sekä vakiomuotoisilla että avoimilla kysymyksillä Microsoftin Formsia hyödyntäen. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostitse kohdennetulle ryhmälle lääke- ja elintarvikealan asiakkaita, jotka ostavat Jaakkoo-Taaran valmistamia pakkauksia.
Tutkimuksessa saatuja vastauksia hyödynnettiin viestintämallin sisällön rakentamisessa. Vastausten perusteella kiinnostavammaksi aiheeksi nousi hiilijalanjäljen muodostuminen sekä ilmastoteot. Viestintämallin rakenteessa otettiin huomioon asiakkailta tullut palaute siitä, että asiakastapaamisissa halutaan käydä läpi ja saada nykyistä enemmän tietoa Jaakkoo-Taaran vastuullisuudesta. Iso osa vastaajista koki tarvittaessa saavansa riittävästi nykyisellään tietoa kotisivuilta, joten viestintämallissa keskityttiin malliin, joka palvelee parhaiten tapaamisten yhteydessä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään vastuullisuus ja ympäristövastuu sekä kestävä kehitys käsitteinä, kerrotaan näiden asioiden merkityksestä yritysten toiminnalle yleisesti sekä erityisesti pakkausalalle. Työssä perehdyttiin tulevaisuuden näkymiin sekä vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden näkökulmista tehtyihin alan tutkimuksiin.
Opinnäytetyössä tehtiin yrityksen asiakkaille sähköinen kyselytutkimus, jolla haettiin tietoa asiakkaiden vastuullisuusnäkemyksistä sekä tiedon tarpeesta, vaikuttimista ja perusteluista ja tavoista, joilla yritykseltä halutaan tietoa saada. Kyselyssä oltiin kiinnostuneita saamaan informaatiota myös siitä ovatko asiat aidosti asiakkaalle kiinnostavia vai kuuluuko ympäristö- ja vastuullisuusasioiden olla kiinnostavia ilman todellista pohjaa. Kysely toteutettiin sekä vakiomuotoisilla että avoimilla kysymyksillä Microsoftin Formsia hyödyntäen. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostitse kohdennetulle ryhmälle lääke- ja elintarvikealan asiakkaita, jotka ostavat Jaakkoo-Taaran valmistamia pakkauksia.
Tutkimuksessa saatuja vastauksia hyödynnettiin viestintämallin sisällön rakentamisessa. Vastausten perusteella kiinnostavammaksi aiheeksi nousi hiilijalanjäljen muodostuminen sekä ilmastoteot. Viestintämallin rakenteessa otettiin huomioon asiakkailta tullut palaute siitä, että asiakastapaamisissa halutaan käydä läpi ja saada nykyistä enemmän tietoa Jaakkoo-Taaran vastuullisuudesta. Iso osa vastaajista koki tarvittaessa saavansa riittävästi nykyisellään tietoa kotisivuilta, joten viestintämallissa keskityttiin malliin, joka palvelee parhaiten tapaamisten yhteydessä.