M/S Finnstarin koneistotilojen palo- ja sulkupeltien suunnitelmallinen kunnossapito osana ennakkohuoltoa
Hammarén, Ville (2023)
Hammarén, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää M/S Finnstarin koneistotilojen palo- ja sulkupeltien osana olemista ennakkohuoltojärjestelmässä, sekä tutkia palo- ja sulkupeltien toimintaa ja tarkoitusta osana alusten paloturvallisuutta. Aluksen konepäällikkö oli havainnut tarpeen tälle tutkimukselle.
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää selkein tapa, jolla palo- ja sulkupeltien tiedot ja suunnitelmallinen kunnossapito saadaan asianmukaiselle tasolle sekä käyttäjäystävälliseksi. Tutkimuksen aikana oli perehdyttävä merenkulun kansainväliseen lainsäädäntöön, joka määrittelee mm. intervallit tarkastustöille.
Tutkimus perustui merenkulun kansainväliseen lainsäädäntöön, Finnlinesin sisäiseen materiaaliin, laitevalmistajien aineistoihin ja omaan tutkimustyöhön. Käytännön toteutus ennakkohuoltojärjestelmään tehtävien parannusten osalta suunniteltiin yhteistyössä aluksen konepäällikön kanssa. Tutkimuksessa on tuotu esille palo- ja sulkupeltejä koskevia määräyksiä, niiden toimintaa, operointia ja näiden saattaminen osaksi aluksella käytössä olevaa ennakkohuoltojärjestelmää.
Työn tuloksena saavutetut parannukset, kuten varastotuotenumeroiden lisääminen ja uusien työkoodien hakeminen ennakkohuoltojärjestelmään ei palvele pelkästään vain M/S Finnstaria, vaan nämä on lisätty myös neljän sisaraluksen ennakkohuoltojärjestelmään. Johtopäätelmänä tutkimuksesta voitiin todeta, että olemassa olevassa ennakkohuoltojärjestelmässä oli tutkimukseen rajatussa aihepiirissä varsin paljon vääriä ja puutteellisia tietoja sekä kehitettävää, joten työ oli tarpeellinen.
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää selkein tapa, jolla palo- ja sulkupeltien tiedot ja suunnitelmallinen kunnossapito saadaan asianmukaiselle tasolle sekä käyttäjäystävälliseksi. Tutkimuksen aikana oli perehdyttävä merenkulun kansainväliseen lainsäädäntöön, joka määrittelee mm. intervallit tarkastustöille.
Tutkimus perustui merenkulun kansainväliseen lainsäädäntöön, Finnlinesin sisäiseen materiaaliin, laitevalmistajien aineistoihin ja omaan tutkimustyöhön. Käytännön toteutus ennakkohuoltojärjestelmään tehtävien parannusten osalta suunniteltiin yhteistyössä aluksen konepäällikön kanssa. Tutkimuksessa on tuotu esille palo- ja sulkupeltejä koskevia määräyksiä, niiden toimintaa, operointia ja näiden saattaminen osaksi aluksella käytössä olevaa ennakkohuoltojärjestelmää.
Työn tuloksena saavutetut parannukset, kuten varastotuotenumeroiden lisääminen ja uusien työkoodien hakeminen ennakkohuoltojärjestelmään ei palvele pelkästään vain M/S Finnstaria, vaan nämä on lisätty myös neljän sisaraluksen ennakkohuoltojärjestelmään. Johtopäätelmänä tutkimuksesta voitiin todeta, että olemassa olevassa ennakkohuoltojärjestelmässä oli tutkimukseen rajatussa aihepiirissä varsin paljon vääriä ja puutteellisia tietoja sekä kehitettävää, joten työ oli tarpeellinen.