Kodinkonekauppa Suomessa
Tarkanmäki, Toni (2023)
Tarkanmäki, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136217
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kodinkonekaupan alan toimijoita ja niiden toimintatapoja. Kodinkonekauppa on yritys, joka myy asiakkailleen kodinkoneita ja kodin elektroniikkaa. Vertailtavat alan toimijat olivat Power, Gigantti, Verkkokauppa.com, Veikon Kone ja Euronics.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jossa käytiin läpi kodinkonekaupan alan toimijoiden verkkosivuja, medioita ja muita erilaisia verkkolähteitä sekä kirjoja. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa yritysten taloudesta, strategiasta, myyntikanavista, markkinoinnin kilpailukeinoista, tuotteista ja muusta kilpailusta. Teoriaosuuden lisäksi työssä käytiin läpi alan yritysten käytännön toimintatapoja ja eroavaisuuksia keskenään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kilpailija-analyysi, josta selviää kodinkonekaupan toimialan ja sen toimijoiden kehitys ja nykytilanne, toimijoiden toimintatavat ja eroavaisuudet keskenään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi, jonka avulla kodintekniikan alan uudet työntekijät voivat perehtyä alan toimijoihin ja toimintatapoihin.
Jatkotutkimusaiheina esitettiin kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan välisen suhteen muutosta tulevaisuudessa sekä ulkomaisten verkkokauppojen kehittymisen vaikutus suomalaiseen kodinkonekaupan markkinaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jossa käytiin läpi kodinkonekaupan alan toimijoiden verkkosivuja, medioita ja muita erilaisia verkkolähteitä sekä kirjoja. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa yritysten taloudesta, strategiasta, myyntikanavista, markkinoinnin kilpailukeinoista, tuotteista ja muusta kilpailusta. Teoriaosuuden lisäksi työssä käytiin läpi alan yritysten käytännön toimintatapoja ja eroavaisuuksia keskenään.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kilpailija-analyysi, josta selviää kodinkonekaupan toimialan ja sen toimijoiden kehitys ja nykytilanne, toimijoiden toimintatavat ja eroavaisuudet keskenään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kilpailija-analyysi, jonka avulla kodintekniikan alan uudet työntekijät voivat perehtyä alan toimijoihin ja toimintatapoihin.
Jatkotutkimusaiheina esitettiin kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan välisen suhteen muutosta tulevaisuudessa sekä ulkomaisten verkkokauppojen kehittymisen vaikutus suomalaiseen kodinkonekaupan markkinaan.