Project controllerin perehdyttämisprosessin kehittäminen
Ström, Anni (2023)
Ström, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236262
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen on project controllereiden perehdyttämisprosessi organisaatiossa X. Tavoitteena oli saada kuva tämänhetkisestä perehdyttämisprosessista ja mitkä toimet tekevät siitä tehokkaan. Lisäksi tavoitteena oli löytää menetelmiä prosessin kehittämistä varten. Tietoperusta koottiin relevanteista väitöskirjoista ja kirjallisuudesta. Työ toteutettiin teemahaastattelemalla. Analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä. Tämän perusteella löydettiin kehittämiskohteita opinnäytetyön tuloksiksi.
Tuloksena saatiin selville, että perusasiat perehdytysprosessissa ovat kunnossa. Tuloksien mukaan, perehdytysprosessista saa tehokkaamman työnkuvaa ja työvaiheita selkeyttämällä. Työvaiheita selkeyttää työvälineisiin perehtyminen esimerkkien avulla ja työnkuvien avaaminen. Tuloksissa korostui, kuinka tärkeää on palata uudelleen opittuihin asioihin ja seurata perehdytyksen etenemistä.
Selkeyttä kaivattiin myös muiden työntekijöiden toimenkuviin. Tieto toisten työkuvista koetaan ohjaavan oikean tiedon pariin. Näillä kehittämiskeinoilla nähdään säästettävän työaikaa, niin itseltä, kuin myös perehdyttäjältä. Perehdyttämistä tehostaa myös nimetty perehdyttäjä ja aikataulutettu perehdytys. Perehdyttäjän pitää olla saavutettavissa ja aktiivisesti kysellä perehtyjän oppimisen perään. Intensiivisempää perehdytystä haluttiin hankesalkkuun ja rahoittajiin.
Vaikka perehdyttäminen nähtiin monin tavoin toimivaksi, kehittämiskohteita tehokkaampaan perehdytykseen löytyi. Opinnäytetyössä havaittiin kehittämiskohteita, joista perehdyttämisprosessin kehittämistyötä voi jatkaa. Perehdyttämisen kehittämistyö kannattaa, koska perehdyttämisen kehittäminen tuo organisaatiolle menestyksen.
Tuloksena saatiin selville, että perusasiat perehdytysprosessissa ovat kunnossa. Tuloksien mukaan, perehdytysprosessista saa tehokkaamman työnkuvaa ja työvaiheita selkeyttämällä. Työvaiheita selkeyttää työvälineisiin perehtyminen esimerkkien avulla ja työnkuvien avaaminen. Tuloksissa korostui, kuinka tärkeää on palata uudelleen opittuihin asioihin ja seurata perehdytyksen etenemistä.
Selkeyttä kaivattiin myös muiden työntekijöiden toimenkuviin. Tieto toisten työkuvista koetaan ohjaavan oikean tiedon pariin. Näillä kehittämiskeinoilla nähdään säästettävän työaikaa, niin itseltä, kuin myös perehdyttäjältä. Perehdyttämistä tehostaa myös nimetty perehdyttäjä ja aikataulutettu perehdytys. Perehdyttäjän pitää olla saavutettavissa ja aktiivisesti kysellä perehtyjän oppimisen perään. Intensiivisempää perehdytystä haluttiin hankesalkkuun ja rahoittajiin.
Vaikka perehdyttäminen nähtiin monin tavoin toimivaksi, kehittämiskohteita tehokkaampaan perehdytykseen löytyi. Opinnäytetyössä havaittiin kehittämiskohteita, joista perehdyttämisprosessin kehittämistyötä voi jatkaa. Perehdyttämisen kehittämistyö kannattaa, koska perehdyttämisen kehittäminen tuo organisaatiolle menestyksen.