Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa
Keränen, Antti; Pihlainen, Andreas (2023)
Keränen, Antti
Pihlainen, Andreas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa yrityksen näkökulmasta. Toimeksiantajana oli vuonna 2023 perustettu perheyritys Myyntitalo Hakalat. Yritys tarjoaa muun muassa suoramyyntiä ja asiakashankintaa kuluttaja- sekä yritysasiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää niitä tekijöitä, mitä kannattaa ottaa yrityksen huomioon sosiaalisen median markkinoinnissa nykypäivänä. Tarkoituksena oli saada toimeksiantajan näkökulmasta hyödyllistä tietoa markkinoinnin suunnittelua varten. Opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millainen merkitys sosiaalisella medialla on yrityksen markkinointiin? Mitkä kanavat sosiaalisessa mediassa ovat tärkeimmässä asemassa? Mitä tekijöitä kannattaa hyödyntää sosiaalisessa mediassa markkinoidessa?
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja kyselylomaketutkimuksesta. Teoriaosuudessa kerättiin tietoa markkinoinnin mahdollisuuksista digitaalisessa ympäristössä ja sosiaalisessa mediassa sekä mitä asioita sisällöllisesti olisi hyvä huomioida. Opinnäytetyössä toteutettiin teorian lisäksi kyselylomake, missä selvitettiin niitä asioita, mitä ihmiset pitävät tärkeinä kohdatessaan sosiaalisen median markkinointia. Tähän kuului myös yleisimmät sosiaalisen median kanavat. Kyselylomakkeessa oli kahdeksan toimeksiantajan näkökulmasta hyödyllistä kysymystä. Osa oli strukturoituja ja osa avoimia kysymyksiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville yleisimmät sosiaalisen median kanavat, sisällöllisesti oleellisia tekijöitä sekä millainen merkitys ylipäänsä sosiaalisen median markkinoinnilla on yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja kyselylomaketutkimuksesta. Teoriaosuudessa kerättiin tietoa markkinoinnin mahdollisuuksista digitaalisessa ympäristössä ja sosiaalisessa mediassa sekä mitä asioita sisällöllisesti olisi hyvä huomioida. Opinnäytetyössä toteutettiin teorian lisäksi kyselylomake, missä selvitettiin niitä asioita, mitä ihmiset pitävät tärkeinä kohdatessaan sosiaalisen median markkinointia. Tähän kuului myös yleisimmät sosiaalisen median kanavat. Kyselylomakkeessa oli kahdeksan toimeksiantajan näkökulmasta hyödyllistä kysymystä. Osa oli strukturoituja ja osa avoimia kysymyksiä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville yleisimmät sosiaalisen median kanavat, sisällöllisesti oleellisia tekijöitä sekä millainen merkitys ylipäänsä sosiaalisen median markkinoinnilla on yrityksen toiminnassa.