Rekrytointibotit osana rekrytointiprosessia
Rantala, Taavi (2023)
Rantala, Taavi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, helpottaako rekrytointibotti työnhakemista ja madaltaako se työhakemuksen lähettämisen kynnystä. Lisäksi opinnäytetyöhön liittyvän kyselyn avulla pyrittiin selvittämään rekrytointibottia käyttäneiden työnhakijoiden kokemuksia ja näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta sekä mahdollisista kehitysehdotuksista rekrytointiprosessin parantamiseksi.
Teoriaosuudessa käsitellään laajasti rekrytointiprosessin eri vaiheita sekä hakijakokemuksen muodostumista. Pyrkimyksenä oli myös antaa yksityiskohtaista tietoa rekrytointibotin toiminnasta ja sen roolista rekrytointiprosessissa.
Tutkimuksessa kohdattiin erilaisia haasteita, jotka olivat havaittavissa jo aihetta lähestyttäessä. Yksi haaste oli otosjoukon motivoiminen ja heidän tietojensa kerääminen. Osa rekrytointibottia käyttäneistä henkilöistä asui ulkomailla, joten suoranaista palkintoa vastaamisesta ei voinut tarjota, esimerkiksi elokuvalippua tai pääsyä muihin mahdollisiin palveluihin.
Kuitenkin tutkimustulosten perusteella ilmeni, että suurin osa rekrytointibottia käyttäneistä työnhakijoista oli tyytyväisiä käyttäjäkokemukseen. Erityisesti botin käytännöllisyys ja käyttäjäystävällisyys nousivat esiin myönteisinä piirteinä.
Tärkeää on kuitenkin huomata, että tulosten tulkintaan liittyy varauksia, sillä vastausmäärät jäivät suhteellisen alhaisiksi, ja vastaajia oli ainoastaan 11. Tämä voi vaikuttaa tulosten yleistettävyyteen ja antaa myös viitteitä siitä, ettei otos ole edustava kaikista rekrytointibottia käyttäneistä henkilöistä.
Teoriaosuudessa käsitellään laajasti rekrytointiprosessin eri vaiheita sekä hakijakokemuksen muodostumista. Pyrkimyksenä oli myös antaa yksityiskohtaista tietoa rekrytointibotin toiminnasta ja sen roolista rekrytointiprosessissa.
Tutkimuksessa kohdattiin erilaisia haasteita, jotka olivat havaittavissa jo aihetta lähestyttäessä. Yksi haaste oli otosjoukon motivoiminen ja heidän tietojensa kerääminen. Osa rekrytointibottia käyttäneistä henkilöistä asui ulkomailla, joten suoranaista palkintoa vastaamisesta ei voinut tarjota, esimerkiksi elokuvalippua tai pääsyä muihin mahdollisiin palveluihin.
Kuitenkin tutkimustulosten perusteella ilmeni, että suurin osa rekrytointibottia käyttäneistä työnhakijoista oli tyytyväisiä käyttäjäkokemukseen. Erityisesti botin käytännöllisyys ja käyttäjäystävällisyys nousivat esiin myönteisinä piirteinä.
Tärkeää on kuitenkin huomata, että tulosten tulkintaan liittyy varauksia, sillä vastausmäärät jäivät suhteellisen alhaisiksi, ja vastaajia oli ainoastaan 11. Tämä voi vaikuttaa tulosten yleistettävyyteen ja antaa myös viitteitä siitä, ettei otos ole edustava kaikista rekrytointibottia käyttäneistä henkilöistä.