Jaetun johtamisen malli päiväkodin johtajien työn tukena
Ahoranta, Laura (2023)
Ahoranta, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236417
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin jaetun johtamisen mallia ja sen mahdollisuuksia toimia päiväkodin johtajien työn tukena. Ajatus työn tekemiseen lähti omasta työkokemuksestani päiväkodin johtajana. Työ tehtiin yhteistyössä Pilke päiväkodit Oy:n kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää voisiko jaettu johtaminen toimia Pilke päiväkotien johtajien työn tukena.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin Pilke päiväkodit Oy:n Pirkanmaan alueen päiväkotien johtajia. Aineiston keruun menetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelun kysymykset oli mietitty ennakkoon ja vastaukset kerättiin yhteen ja analysoitiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua sekä sisällönanalyysia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiallisesti varhaiskasvatuksen, johtamisen, jaetun johtajuuden ja pedagogisen johtamisen määrittelystä.
Tuloksissa huomattiin, että vaikka johtajat kokevat työkuormansa suurena ja työnkuvansa laajana, eivät he ole vielä valmiita jakamaan omaa vastuutaan omasta yksiköstään toiselle johtajalle. Vastauksista nousi tahtotila pitää oman yksikön asiat omissa käsissä sekä korostui luottamuksen puute johtajan sekä henkilöstön välillä. Jaetun johtamisen toteutumisen kannalta luottamus sekä myös johtajan oma motivaatio johtamisen jakamista kohtaan ovat avainasemassa.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin Pilke päiväkodit Oy:n Pirkanmaan alueen päiväkotien johtajia. Aineiston keruun menetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelun kysymykset oli mietitty ennakkoon ja vastaukset kerättiin yhteen ja analysoitiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua sekä sisällönanalyysia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiallisesti varhaiskasvatuksen, johtamisen, jaetun johtajuuden ja pedagogisen johtamisen määrittelystä.
Tuloksissa huomattiin, että vaikka johtajat kokevat työkuormansa suurena ja työnkuvansa laajana, eivät he ole vielä valmiita jakamaan omaa vastuutaan omasta yksiköstään toiselle johtajalle. Vastauksista nousi tahtotila pitää oman yksikön asiat omissa käsissä sekä korostui luottamuksen puute johtajan sekä henkilöstön välillä. Jaetun johtamisen toteutumisen kannalta luottamus sekä myös johtajan oma motivaatio johtamisen jakamista kohtaan ovat avainasemassa.