Saa äänesi kuuluviin: oppijan oma musiikillinen polku kitaransoiton opiskelun tukena
Olli, Tanttu (2023)
Olli, Tanttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121136003
Tiivistelmä
Instrumenttia opiskelevat oppijat ovat usein innostuneita tietystä musiikkityylistä, yhtyeestä tai soitta-jasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan omia innostuksen kohteita voi käyttää yleisten musiikin ilmiöiden opettamisen tukena. Lisäksi pyrittiin selvittämään olisiko oppijan musiikilli-sen polun käyttämisestä mahdollista luoda oma oppijalähtöinen malli.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä osallistuvaa havainnointia. Havainnointi suoritettiin seuraamalla kolmea eri oppijaa opetustilanteissa. Seurannan tulokset analysoitiin käyttämällä teemoittelua. Ta-pauksista etsittiin yhteneviä ilmiöitä, joiden voitiin katsoa olevan seurausta musiikillisen polun käytös-tä eri aiheiden opiskelun yhteydessä. Osallistuvan havainnoinnin tukena tutkimuksessa oli teoriaosa, jossa eri lähteiden kautta selvitettiin mitkä ominaisuudet tukevat oppijalähtöistä opiskelua. Lisäksi avattiin tapauskertomusten taustalla olevia pääkäsitteitä.
Monet instrumentin soittoon liittyvät aihealueet vaativat paljon harjoittelua pitkällä ajanjaksolla. Tut-kimuksen tuloksena selvisi, että oppijan musiikillisen polun käytöllä oli positiivia vaikutuksia oppijan harjoitusmotivaatioon laajoja kokonaisuuksia harjoiteltaessa. Tapausesimerkkien pohjalta onnistuttiin myös luomaan malli musiikillisen polun käyttämisestä. Lisäksi huomattiin, että musiikillisen polun käyt-tö vaatii oppijan oma- aloitteisuuden tueksi opettajan aktiivista osallistumista niin musiikillisen polun selvittämisen, kuin sen käytön osalta. Tutkimuksen lopussa todettiin, että opettajan aktiivisen toimin-nan selvittäminen vaatisi jatkotutkimusta.
Tutkimus on suunnattu instrumentin opettajille, jotka haluavat kehittää opetusmetodejaan tai löytää uuden tavan käyttää oppijan aiemmin hankittua musiikillista pääomaa opettamisensa tukena. Students learning an instrument are often enthusiastic about a certain style of music, band or player. The purpose of the research was to find out how the learner's own objects of enthusiasm can be used to support the teaching of general musical phenomena. In addition, we tried to find out if it would be possible to create our own learner-oriented model by using the learner's musical path.
The study was conducted using participant observation. The observation was carried out by following three different learners in teaching situations. The results of the monitoring were analyzed using thematization. The cases were searched for converging phenomena, which could be considered to be the result of the behavior of the musical path in connection with the study of different subjects. Participant observation was supported by a theory part in the study, where it was found out through different sources which characteristics support learner-oriented studying. In addition, the main concepts behind the case reports were opened.
Many topics related to playing an instrument require a lot of practice over a long period of time. As a result of the research, it became clear that the use of the learner's musical path had positive effects on the learner's training motivation when practicing broad topics. Based on the case examples, it was also possible to create a model for using the musical path. In addition, it was noticed that the use of the musical path requires learner's own initiative and the active participation of the teacher, both in terms of finding out the musical path and its use. At the end of the study, it was concluded that further research would be required to find out the active functioning of the teacher.
The research is aimed at instrument teachers who want to develop their teaching methods or find a new way to use the learner's previously acquired musical capital to support their teaching.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä osallistuvaa havainnointia. Havainnointi suoritettiin seuraamalla kolmea eri oppijaa opetustilanteissa. Seurannan tulokset analysoitiin käyttämällä teemoittelua. Ta-pauksista etsittiin yhteneviä ilmiöitä, joiden voitiin katsoa olevan seurausta musiikillisen polun käytös-tä eri aiheiden opiskelun yhteydessä. Osallistuvan havainnoinnin tukena tutkimuksessa oli teoriaosa, jossa eri lähteiden kautta selvitettiin mitkä ominaisuudet tukevat oppijalähtöistä opiskelua. Lisäksi avattiin tapauskertomusten taustalla olevia pääkäsitteitä.
Monet instrumentin soittoon liittyvät aihealueet vaativat paljon harjoittelua pitkällä ajanjaksolla. Tut-kimuksen tuloksena selvisi, että oppijan musiikillisen polun käytöllä oli positiivia vaikutuksia oppijan harjoitusmotivaatioon laajoja kokonaisuuksia harjoiteltaessa. Tapausesimerkkien pohjalta onnistuttiin myös luomaan malli musiikillisen polun käyttämisestä. Lisäksi huomattiin, että musiikillisen polun käyt-tö vaatii oppijan oma- aloitteisuuden tueksi opettajan aktiivista osallistumista niin musiikillisen polun selvittämisen, kuin sen käytön osalta. Tutkimuksen lopussa todettiin, että opettajan aktiivisen toimin-nan selvittäminen vaatisi jatkotutkimusta.
Tutkimus on suunnattu instrumentin opettajille, jotka haluavat kehittää opetusmetodejaan tai löytää uuden tavan käyttää oppijan aiemmin hankittua musiikillista pääomaa opettamisensa tukena.
The study was conducted using participant observation. The observation was carried out by following three different learners in teaching situations. The results of the monitoring were analyzed using thematization. The cases were searched for converging phenomena, which could be considered to be the result of the behavior of the musical path in connection with the study of different subjects. Participant observation was supported by a theory part in the study, where it was found out through different sources which characteristics support learner-oriented studying. In addition, the main concepts behind the case reports were opened.
Many topics related to playing an instrument require a lot of practice over a long period of time. As a result of the research, it became clear that the use of the learner's musical path had positive effects on the learner's training motivation when practicing broad topics. Based on the case examples, it was also possible to create a model for using the musical path. In addition, it was noticed that the use of the musical path requires learner's own initiative and the active participation of the teacher, both in terms of finding out the musical path and its use. At the end of the study, it was concluded that further research would be required to find out the active functioning of the teacher.
The research is aimed at instrument teachers who want to develop their teaching methods or find a new way to use the learner's previously acquired musical capital to support their teaching.