Varhaiskasvatuksen digitaalisen laadunarviointijärjestelmä Valssin pilotointi
Vertanen, Brigitte (2023)
Vertanen, Brigitte
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236362
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa varhaiskasvatuksen digitaalisen laadunarviointijärjestelmä Valssin pilotointia. Kansallinen arviointikeskus Karvi on kehitellyt opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa yhteistyössä digitaalisen laadunarviointijärjestelmän, Valssin. Valssi laadunarviointijärjestelmä on kehitelty valtakunnallisen, vuosina 2021–2022 toimineen Oikeus oppia -hankkeen sekä Varhaiskasvatuksen laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelman myötä. Valssi laadunarviointijärjestelmää pilotoitiin keväällä 2023. Digitaalisessa arviointijärjestelmässä toimii neljä käyttäjäroolia; ylläpitäjät, pääkäyttäjät, toteuttajat ja vastaajat. Tutkimukseen osallistui pääkäyttäjät, toteuttajat sekä vastaajat yhdestä Keski-Suomen keskisuuresta kaupungista. Tutkimus tehtiin ryhmähaastatteluina Valssin kahdelle käyttäjäryhmälle; vastaajille ja toteuttajille. Pääkäyttäjille lähetetiin kyselylomake sähköisesti. Ryhmähaastattelut litteroitiin ja analysoitiin. Tulokset ja johtopäätökset saatiin yhdistämällä eri käyttäjäroolien aineistot. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimuksellisen tiedon pohjalta oli tavoitteena kehittää digitaalisen laadunarviointijärjestelmä Valssin avulla toteutettavaa laadunarviointiprosessia paikallisesti. Opinnäytetyön tavoite oli myös lisätä tietoa valtakunnallisesti pilotin aikaisesta tutkimustiedosta, joiden toivotaan hyödyntävän muita kuntia, kun Valssi valtakunnallisesti on otettu käyttöön. Tutkimustulosten analysoinnin myötä voitiin asettaa ideoita arviointiprosessin kehittämiselle. Arviointiprosessin merkitys ja tavoite täytyy tutkimuksen mukaan avata huolellisesti jokaiselle käyttäjäroolille heti arviointiprosessin valmistautumisvaiheessa. Opinnäytetyössä selvisi, että jokaisen käyttäjäroolin tulee olla tietoinen sekä omasta roolistaan arviointiprosessin jokaisessa vaiheessa sekä arviointiprosessin aikataulutuksesta ja sen etenemisestä. Etenkin vastaajien vastauksissa nousi esille, että koko arviointiprosessin huolellinen vieminen alusta loppuun tukee osallisuuden ja vaikuttamisen tunnetta työyhteisössä ja omassa työssään. Opinnäytetyö vahvisti, että vuorovaikutukseen, avoimuuteen ja yhteiseen keskusteluun painottunut arviointiprosessin vaiheittainen eteneminen tuki vastaajien motivaatiota oman työn kehittämiseen sekä helpotti toteuttajia yksikön yhteenvedon ja kehittämissuunnitelman teossa.