Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen videotuotantoyritysten myynnissä
Tiainen, Joel (2023)
Tiainen, Joel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236374
Tiivistelmä
Generatiivisen tekoälyn kehitys on ollut nopeaa viimeisen vuoden aikana. Uusia tekoälysovelluksia tulee markkinoille jatkuvasti ja ne ovat entistä kykenevämpiä tuottamaan monipuolista sisältöä ja tehostamaan työntekoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten videotuotantoalan yritykset voivat hyödyntää generatiivista tekoälyä erityisesti myyntitehtävissä. Suurin osa videotuotantoalan yrittäjistä toimii yksin tai pienissä muutaman henkilön yrityksissä. Etenkin yksinyrittäjät joutuvat oman ydinliiketoiminnan lisäksi usein tekemään paljon myyntiin, markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviä tehtäviä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla haastattelemalla videotuotantoalan yrittäjiä. Työn teoreettinen pohja kerättiin laajasti erilaisista ja monipuolisista lähteistä. Haastatteluaineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastatteluista selvisi, että videotuotantoalan yrittäjät ovat hyödyntäneet generatiivista tekoälyä monipuolisesti, vaikka kaikilla käyttö ei ole ollut aktiivista. Generatiivisen tekoälyn käyttökohteita ja tapoja olivat muun muassa ideointi, sisällöntuotanto markkinointiin, videoiden suunnittelu ja sähköpostien kirjoittaminen. Käytetyin sovellus oli OpenAI:n ChatGPT. Monet haastateltavista kokivat saaneensa hyötyä sen käyttämisestä
työn tehostumisen ja ajansäästön myötä. Haasteiksi nousivat muun muassa yrittäjien tiedon puute generatiivisen tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä ChatGPT:n vastausten geneerisyys ja luotettavuus.
Kirjallisuuden ja haastattelututkimuksen perusteella todettiin, että generatiivinen tekoäly tarjoaa paljon potentiaalia videotuotantoalan myynnissä ja markkinoinnissa. Se mahdollistaa rutiinitehtävien automatisoinnin, luovan ja laadukkaan sisällön tuottamisen sekä asiakaskokemuksen kehittämisen, mikä voi johtaa ajan tehokkaampaan käyttöön ja taloudelliseen hyötyyn. The development of generative artificial intelligence has been rapid over the past year. New AI applications are constantly coming to the market and are increasingly capable of producing diverse content and enhancing work efficiency. The aim of this study was to investigate how companies in the video production industry can utilize generative AI, especially in sales tasks. Most entrepreneurs in the video production industry operate alone or in small companies of a few people. Especially solo entrepreneurs often must engage in sales, marketing, and customer service tasks in addition to their core business.
The study was conducted as qualitative research, and the data were collected through thematic interviews with video production entrepreneurs. The theoretical foundation of the work was gathered from a wide variety of diverse sources. Content analysis was used to analyze the interview material.
The interviews revealed that video production entrepreneurs have utilized generative AI in various ways, although not all have been active users. Applications and methods of generative AI included brainstorming, content production for marketing, video planning, and email writing. The most used application was Open-
AI's ChatGPT. Many of the interviewees felt that they had benefited from using it in terms of improved work efficiency and time savings. Challenges included entrepreneurs' lack of knowledge about the possibilities of using generative AI and the generic nature and reliability of ChatGPT's responses.
Based on the literature and interview study, it was concluded that generative AI offers a lot of potential in sales and marketing in the video production industry. It enables the automation of routine tasks, the production of creative and high-quality content, and the development of customer experience, which can lead to more efficient use of time and economic benefits.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla haastattelemalla videotuotantoalan yrittäjiä. Työn teoreettinen pohja kerättiin laajasti erilaisista ja monipuolisista lähteistä. Haastatteluaineiston analyysiin käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastatteluista selvisi, että videotuotantoalan yrittäjät ovat hyödyntäneet generatiivista tekoälyä monipuolisesti, vaikka kaikilla käyttö ei ole ollut aktiivista. Generatiivisen tekoälyn käyttökohteita ja tapoja olivat muun muassa ideointi, sisällöntuotanto markkinointiin, videoiden suunnittelu ja sähköpostien kirjoittaminen. Käytetyin sovellus oli OpenAI:n ChatGPT. Monet haastateltavista kokivat saaneensa hyötyä sen käyttämisestä
työn tehostumisen ja ajansäästön myötä. Haasteiksi nousivat muun muassa yrittäjien tiedon puute generatiivisen tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä ChatGPT:n vastausten geneerisyys ja luotettavuus.
Kirjallisuuden ja haastattelututkimuksen perusteella todettiin, että generatiivinen tekoäly tarjoaa paljon potentiaalia videotuotantoalan myynnissä ja markkinoinnissa. Se mahdollistaa rutiinitehtävien automatisoinnin, luovan ja laadukkaan sisällön tuottamisen sekä asiakaskokemuksen kehittämisen, mikä voi johtaa ajan tehokkaampaan käyttöön ja taloudelliseen hyötyyn.
The study was conducted as qualitative research, and the data were collected through thematic interviews with video production entrepreneurs. The theoretical foundation of the work was gathered from a wide variety of diverse sources. Content analysis was used to analyze the interview material.
The interviews revealed that video production entrepreneurs have utilized generative AI in various ways, although not all have been active users. Applications and methods of generative AI included brainstorming, content production for marketing, video planning, and email writing. The most used application was Open-
AI's ChatGPT. Many of the interviewees felt that they had benefited from using it in terms of improved work efficiency and time savings. Challenges included entrepreneurs' lack of knowledge about the possibilities of using generative AI and the generic nature and reliability of ChatGPT's responses.
Based on the literature and interview study, it was concluded that generative AI offers a lot of potential in sales and marketing in the video production industry. It enables the automation of routine tasks, the production of creative and high-quality content, and the development of customer experience, which can lead to more efficient use of time and economic benefits.