Matkatoimistojen vähentymisen vaikutus matkasuunnitteluun
Eklund, Ulrica (2023)
Eklund, Ulrica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236471
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee matkatoimistoiden vähenemisen vaikutusta nykypäivän matkustamiseen, sekä matkanvaraustapoihin. Fyysiset matkatoimistot ovat alkaneet hävitä kaupungeilta digitalisaation sekä internetin yleistymisen myötä. Monet matkatoimistot ovat siirtäneet palvelunsa kokonaan verkkoon. 1900-luvun lopussa ja 2000- luvun alussa fyysisiä matkatoimistoja käytettiin todella paljon matkanvaraukseen, ja niiden aikakausi alkoi olla ohitse internetin yleistymisen nojalla. Matkatoimistot eivät kuitenkaan ole kadonneet kokonaan, mutta huomattavaa muutosta on kuitenkin havaittavissa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää ihmisten matkanvaraustapoja nykypäivänä, sekä matkatoimistoiden vähentymisen vaikutusta tutkimuksen vastaajiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pääsääntöisesti 18–30-vuotiaat nuoret aikuiset, sekä yli neljäkymmentävuotiaat. Tutkimuksen tarkoituksena on verrata eri ikäryhmien tutkimusvastauksia keskenään. Tutkimuksessa tutkitaan myös matkatoimistojen käyttöastetta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Google Forms palvelun avulla. Kyselyä jaettiin sosiaalisen median eri alustoilla, ja tarkoituksena oli saada vastauksia mahdollisimman monelta eri ikäryhmältä. Tutkimusta jaettiin sosiaalisessa mediassa viikon ajan marraskuussa 2023.
Tutkimuksen tuloksiin sekä tietoperustaan viitaten voimme todeta matkatoimistojen käytön vähentymisen. Tutkimuksessa tuli ilmi ihmisten suuri motivaatio varata nykyään matkat itse valinnanvapauden sekä kilpailutuksen nojalla. Matkan halutaan varata itse, koska siinä pystyy tutkia eri vaihtoehtoja, kilpailuttaa, sekä varata palvelut erikseen. Raha, ja säästösyyt tuli tutkimuksessa suuresti esille itsevarauksen puolelta. Tuloksissa tuli kuitenkin esiin se, että matkatoimistoiden palveluita käytetään jonkun verran edelleen verkossa, sekä verkkomatkatoimistoiden chat palveluita. Fyysisiä matkatoimistoja kaivataan jonkun verran, mutta määrä jää suhteellisen pieneksi.
Keskeisenä tuloksena havaittiin, että itsevaraus on nouseva ja toimiva trendi. Fyysisten matkatoimistoiden kaipuu jää vähäiseksi, mutta käyttöastetta tapahtuu edelleen virtuaalisesti. Eri matkanvarauspalveluita käytetään paljon, ja nykyään ostetaan lentoja ja majoituksia paljon erikseen valinnanvapauden sekä kilpailutuksen nojalta.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää ihmisten matkanvaraustapoja nykypäivänä, sekä matkatoimistoiden vähentymisen vaikutusta tutkimuksen vastaajiin. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pääsääntöisesti 18–30-vuotiaat nuoret aikuiset, sekä yli neljäkymmentävuotiaat. Tutkimuksen tarkoituksena on verrata eri ikäryhmien tutkimusvastauksia keskenään. Tutkimuksessa tutkitaan myös matkatoimistojen käyttöastetta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Google Forms palvelun avulla. Kyselyä jaettiin sosiaalisen median eri alustoilla, ja tarkoituksena oli saada vastauksia mahdollisimman monelta eri ikäryhmältä. Tutkimusta jaettiin sosiaalisessa mediassa viikon ajan marraskuussa 2023.
Tutkimuksen tuloksiin sekä tietoperustaan viitaten voimme todeta matkatoimistojen käytön vähentymisen. Tutkimuksessa tuli ilmi ihmisten suuri motivaatio varata nykyään matkat itse valinnanvapauden sekä kilpailutuksen nojalla. Matkan halutaan varata itse, koska siinä pystyy tutkia eri vaihtoehtoja, kilpailuttaa, sekä varata palvelut erikseen. Raha, ja säästösyyt tuli tutkimuksessa suuresti esille itsevarauksen puolelta. Tuloksissa tuli kuitenkin esiin se, että matkatoimistoiden palveluita käytetään jonkun verran edelleen verkossa, sekä verkkomatkatoimistoiden chat palveluita. Fyysisiä matkatoimistoja kaivataan jonkun verran, mutta määrä jää suhteellisen pieneksi.
Keskeisenä tuloksena havaittiin, että itsevaraus on nouseva ja toimiva trendi. Fyysisten matkatoimistoiden kaipuu jää vähäiseksi, mutta käyttöastetta tapahtuu edelleen virtuaalisesti. Eri matkanvarauspalveluita käytetään paljon, ja nykyään ostetaan lentoja ja majoituksia paljon erikseen valinnanvapauden sekä kilpailutuksen nojalta.