Työkykyjohtamisen kehittäminen Työterveys Lappica Oy:ssä
Berg-Poikela, Leena (2023)
Berg-Poikela, Leena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120835589
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat Työterveys Lappica Oy:n johdon ja henkilöstön näkemykset nykyisestä työkykyjohtamisen tilasta ja kehittämistarpeista. Tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun avulla organisaatiolle työkykyjohtamisen malli, jota hyödynnetään yrityksen oman henkilöstön työkyvyn tukemiseen ja johtamiseen.
Työkykyjohtamisen perustana oli selvittää työntekijän työkykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä työhön liittyvät eri johtamisen tasoja ja toimia, kuten työurajohtaminen, varhainen tuki, työturvallisuus ja yhteistyö työterveyshuollon kanssa. Työkykyjohtamisen malli luodaan aina organisaation omista lähtökohdista, joihin vaikuttavat työhön liittyvät työnantajavelvoitteet, lait ja asetukset. Työterveys Lappicassa Oy:ssä toimii laatutyöryhmä, joka oli laatinut pohjan työkykyjohtamisen malliin ja kehittämistyöllä haettiin käyttäjänäkökulmaa mallin kehittämisessä
Työ toteutettiin soveltamalla palvelumuotoilun työkaluja, jossa tavoitteena oli osallisuus ja käyttäjänäkökulman huomioiminen kehittämisessä. Tässä työssä aineisto kerättiin työpajan ja henkilöstökyselyn (n=27) avulla. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja henkilöstökysely kuvailevin menetelmin.
Henkilöstökyselyn tuloksia verrattiin laatutyöryhmän aineistoon ja vertailusta nousivat esiin henkilöstön näkökulmasta työn aktiivinen vuorovaikutus, joka kuvaavaa vuorovaikutuksen merkitystä organisaatiossa. Esille nousi myös aktiivinen työn hallinta, joka kuvaa työtehtäviin ja työyhteisöön liittyvänä kokemuksena kuulluksi tulemisesta, päätöksentekomahdollisuudesta, sananvallasta sekä kehittämisehdotusten huomioimisesta.
Henkilöstökyselyn perusteella esiin nousseet osa-alueet lisättiin Lappican työkykyjohtamisen malliin ja näin muodostui Lappicalle työkykyjohtamisen mallin prototyyppi, joka on kuvattu otsikkotasolla. Johtamisen työkalujen kuvaaminen ja määrittely työkykymallissa hyödyttää sekä Työterveys Lappica Oy:n esihenkilöitä, että henkilöstöä.
Työkykyjohtamisen perustana oli selvittää työntekijän työkykyyn vaikuttavia tekijöitä sekä työhön liittyvät eri johtamisen tasoja ja toimia, kuten työurajohtaminen, varhainen tuki, työturvallisuus ja yhteistyö työterveyshuollon kanssa. Työkykyjohtamisen malli luodaan aina organisaation omista lähtökohdista, joihin vaikuttavat työhön liittyvät työnantajavelvoitteet, lait ja asetukset. Työterveys Lappicassa Oy:ssä toimii laatutyöryhmä, joka oli laatinut pohjan työkykyjohtamisen malliin ja kehittämistyöllä haettiin käyttäjänäkökulmaa mallin kehittämisessä
Työ toteutettiin soveltamalla palvelumuotoilun työkaluja, jossa tavoitteena oli osallisuus ja käyttäjänäkökulman huomioiminen kehittämisessä. Tässä työssä aineisto kerättiin työpajan ja henkilöstökyselyn (n=27) avulla. Laadullinen aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja henkilöstökysely kuvailevin menetelmin.
Henkilöstökyselyn tuloksia verrattiin laatutyöryhmän aineistoon ja vertailusta nousivat esiin henkilöstön näkökulmasta työn aktiivinen vuorovaikutus, joka kuvaavaa vuorovaikutuksen merkitystä organisaatiossa. Esille nousi myös aktiivinen työn hallinta, joka kuvaa työtehtäviin ja työyhteisöön liittyvänä kokemuksena kuulluksi tulemisesta, päätöksentekomahdollisuudesta, sananvallasta sekä kehittämisehdotusten huomioimisesta.
Henkilöstökyselyn perusteella esiin nousseet osa-alueet lisättiin Lappican työkykyjohtamisen malliin ja näin muodostui Lappicalle työkykyjohtamisen mallin prototyyppi, joka on kuvattu otsikkotasolla. Johtamisen työkalujen kuvaaminen ja määrittely työkykymallissa hyödyttää sekä Työterveys Lappica Oy:n esihenkilöitä, että henkilöstöä.