Tieliikenteen tyyppihyväksynnän vaatimukset täyttävän vetoaisan suunnittelu
Honkanen, Toni (2023)
Honkanen, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236456
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin tyyppihyväksynnän vaatimukset täyttävä vetoaisa O4-luokan perävaunulle. Opinnäytetyö toteutettiin perävaunuvalmistaja KOME Oy:lle. Tarve uudelle vetoaisalle on seurausta vuonna 2013 voimaanastuneen määräyksen, minkä myötä raskaankaluston kokonaispainot kasvoivat. Uusi määräys asettaa myös vetolaitteille aiempaa korkeampia vaatimuksia.
Opinnäytetyön tilaaja asetti projektin tavoitteeksi suunnitella vetoaisan komponentit niin, että vetoaisa on muunneltavissa eri perävaunutyypeille ja pituuksille. Käytännössä pituuden täytyy olla säädettävissä välillä 2200–4200 mm sekä runkokiinnitysleveyksien tulee olla: 980 mm, 1050 mm ja 1100 mm.
Opinnäytetyön tilaaja asetti lisäksi projektin tavoitteeksi suunnitella vetoaisan komponentit niin, että edellä mainitut vetoaisan pituudet ja leveydet saadaan katettua mahdollisimman vähäisellä komponenttien varastointitarpeella.
Suunnittelua varten perehdyttiin lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin vetoaisan rakenteelle ja lisävarusteille. Suunnitteluvaiheessa mitoitettiin vetoaisan komponentit, minkä jälkeen vetoaisalle tehtiin lujuustarkastelu FEM-ohjelmiston avulla. Työssä käytettiin mallinnukseen Solidworks- ja lujuuslaskentaan Ansys-ohjelmistoa.
Työn tuloksena suunniteltiin vetoaisan komponentit tavoitteiden mukaisesti. Vetoaisan lujuuslaskentaa varten luotiin laskentamalli, jolla saatiin selvitettyä eri kuormitustilanteiden aiheuttamat jännitykset vetoaisan rakenteelle.
Opinnäytetyön tilaaja asetti projektin tavoitteeksi suunnitella vetoaisan komponentit niin, että vetoaisa on muunneltavissa eri perävaunutyypeille ja pituuksille. Käytännössä pituuden täytyy olla säädettävissä välillä 2200–4200 mm sekä runkokiinnitysleveyksien tulee olla: 980 mm, 1050 mm ja 1100 mm.
Opinnäytetyön tilaaja asetti lisäksi projektin tavoitteeksi suunnitella vetoaisan komponentit niin, että edellä mainitut vetoaisan pituudet ja leveydet saadaan katettua mahdollisimman vähäisellä komponenttien varastointitarpeella.
Suunnittelua varten perehdyttiin lainsäädännön asettamiin vaatimuksiin vetoaisan rakenteelle ja lisävarusteille. Suunnitteluvaiheessa mitoitettiin vetoaisan komponentit, minkä jälkeen vetoaisalle tehtiin lujuustarkastelu FEM-ohjelmiston avulla. Työssä käytettiin mallinnukseen Solidworks- ja lujuuslaskentaan Ansys-ohjelmistoa.
Työn tuloksena suunniteltiin vetoaisan komponentit tavoitteiden mukaisesti. Vetoaisan lujuuslaskentaa varten luotiin laskentamalli, jolla saatiin selvitettyä eri kuormitustilanteiden aiheuttamat jännitykset vetoaisan rakenteelle.
