Mitä huomioida elokuvallisen musiikkivideon tekemisessä
Martikainen, Juuso (2023)
Martikainen, Juuso
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236513
Tiivistelmä
Aiheen valinta elokuvallisen musiikkivideon käsittelystä syntyi halusta syventää ymmärrystäni siitä, miten musiikkivideot voivat toimia paitsi itsenäisinä teoksina, mutta myös askelina kohti suurempia elokuvaprojekteja. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan elokuvallisen musiikkivideon maailmaa, keskittyen erityisesti ohjaamani Woundstripen 'Dirty Road' -musiikkivideon luomisprosessiin.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti musiikkivideoiden tarkoitusta sekä tyylilajeja ja tutkitaan elokuvallisuuden määritelmää sekä sen ilmenemistä musiikkivideoissa. Neljännessä luvussa paneudutaan case studyyn 'Dirty Road' -musiikkivideosta, jossa avaan projektin työvaiheita ohjaajan näkökulmasta. Case study etenee kronologisesti kertoen jokaisesta tuotannon vaiheesta, tarkastellen ohjaajan roolia ja päätöksentekoa.
Seuraavaksi opinnäytetyössä käsitellään musiikkivideoiden tekemisen merkitystä niille, jotka tavoittelevat elokuvaohjaajan uraa. Työssä selvitetään, miten musiikkivideoiden tekeminen voi edistää ohjaajana kehittymistä ja urakehitystä elokuvamaailmassa. Lähteinä käytetään muun muassa podcasteja ja artikkeleita samanhenkisiltä ihmisiltä, jotka ovat jakaneet kokemuksiaan musiikkivideoiden ja elokuvien parista. He ovat tukeneet tutkimustani ja antaneet lisää sytykettä omalle inspiraatiolleni urakehityksessä.
Johtopäätöksissä arvioidaan musiikkivideoiden ohjaamisen hyötyjä elokuvaohjaajan urapolulla. Opinnäytetyössä pohditaan myös, mitä työkaluja elokuvallisten musiikkivideoiden ohjaaminen antaa, ja kuinka niitä voi hyödyntää myös elokuvien ohjaamisessa. Tutkimusta olisi mahdollista jatkaa syventymällä elokuvaohjaajien urapolkuihin, haastattelemalla ohjaajia, jotka ovat kerryttäneet kokemustaan ensiksi ohjaamalla musiikkivideoita.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti musiikkivideoiden tarkoitusta sekä tyylilajeja ja tutkitaan elokuvallisuuden määritelmää sekä sen ilmenemistä musiikkivideoissa. Neljännessä luvussa paneudutaan case studyyn 'Dirty Road' -musiikkivideosta, jossa avaan projektin työvaiheita ohjaajan näkökulmasta. Case study etenee kronologisesti kertoen jokaisesta tuotannon vaiheesta, tarkastellen ohjaajan roolia ja päätöksentekoa.
Seuraavaksi opinnäytetyössä käsitellään musiikkivideoiden tekemisen merkitystä niille, jotka tavoittelevat elokuvaohjaajan uraa. Työssä selvitetään, miten musiikkivideoiden tekeminen voi edistää ohjaajana kehittymistä ja urakehitystä elokuvamaailmassa. Lähteinä käytetään muun muassa podcasteja ja artikkeleita samanhenkisiltä ihmisiltä, jotka ovat jakaneet kokemuksiaan musiikkivideoiden ja elokuvien parista. He ovat tukeneet tutkimustani ja antaneet lisää sytykettä omalle inspiraatiolleni urakehityksessä.
Johtopäätöksissä arvioidaan musiikkivideoiden ohjaamisen hyötyjä elokuvaohjaajan urapolulla. Opinnäytetyössä pohditaan myös, mitä työkaluja elokuvallisten musiikkivideoiden ohjaaminen antaa, ja kuinka niitä voi hyödyntää myös elokuvien ohjaamisessa. Tutkimusta olisi mahdollista jatkaa syventymällä elokuvaohjaajien urapolkuihin, haastattelemalla ohjaajia, jotka ovat kerryttäneet kokemustaan ensiksi ohjaamalla musiikkivideoita.