Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä minä opin? - Geneerisen osaamisen kehittyminen Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnan monimuoto-opintojen tapahtumajärjestämisen opintokokonaisuudella

Kivistö, Sampsa (2023)

 
Avaa tiedosto
Kivisto Sampsa.pdf (737.5Kt)
Lataukset: 


Kivistö, Sampsa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236355
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnan opinto-ohjelman monimuoto-ryhmän tapahtumajärjestämisen opintokokonaisuuden geneerisen oppimisen toteutumista ja kehittymistä opiskelijoiden omasta näkökulmasta.

Tutkimuksessa arvioidaan myös opiskelijoiden itsearviointitekstien tasoa - eli millä tasolla omaa osaamista on kyetty arvioimaan ja reflektoimaan opintojen alkuvaiheessa.


Tutkimusaineistona on analysoitu Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnan monimuoto-opintojen tapahtumajärjestämisen opintokokonaisuuden itsearviointitekstejä yhden opintoryhmän osalta.


Tutkimuksen lähestymistapa on ollut laadullinen ja fenomenologinen. Tutkimuksen tavoitteena on ollut löytää aineistosta geneerisen osaamisen kehittymiseen viittaavia merkityssisältöjä ja viittauksia geneerisen osaamisen eri osa-alueisiin. Itsearviointitekstien tasoa on arvioitu Suomen urheiluopistolla Coach Developing Academyssä käytetyn sovelletun reflektion viisiportaisen mallin avulla. Itsearviointitekstien tason arviointi on toiminut myös tärkeänä osana geneerisen osaamisen arvioimista eritoten opiskelijoiden kielellisen osaamisen ja oman oppimisen reflektion tason arvioinnissa.


Tutkimuksen tärkeänä tausta-analyysinä on geneerisen osaamisen käsitteen avaaminen eri näkökulmista. Lisäksi tutkimuksessa on viitattu työelämälähtöisyyden käsitteeseen ja asiantuntijoiden arvioihin tulevaisuuden työelämän tärkeistä geneerisen osaamisen taidoista korkeakouluopinnoissa sekä työelämässä liikunta-alalla. Työelämässä tarvittavia geneerisiä osaamisia pohditaan tutkimuksen taustaksi ja loppupäätelmien tueksi myös tutkijan oman liikunta-alan asiantuntija työkokemuksen kautta.


Tärkeä osa tutkimusta ja tutkimusaiheen ymmärtämistä on ollut suhteellisen laaja tausta-analyysi geneerisestä osaamisesta, tulevaisuuden työelämätaidoista sekä työelämälähtöisyydestä.


Tutkija on halunnut ymmärtää geneerisen osaamisen käsitettä ja työelämälähtöisyyttä pedagogisena lähtökohtana laajasti. Koska itse tutkimusaineisto on kohtalaisen suppea ja käsittelee vain yhden opiskelijaryhmän itsearviointitekstejä, on tutkimuksessa haluttu laajentaa näkökulmaa pohdintaan liikunta-alalla tulevaisuudessa tarvittaviin yleisiin työelämätaitoihin.

Tutkimuksen päätelmissä on pohdittu tämän tausta-analyysin ja tutkimusaineiston analyysin perusteella sitä, miten liikunta-alan ammattikorkeakouluopinoissa voitaisiin mahdollisimman hyvin mahdollistaa geneeristen osaamisten kehittyminen tulevaisuuden liikunta-alan ammattilaisille
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste