Esihenkilön vuorovaikutustaitojen merkitys työntekijäkokemukseen – alle 30-vuotiaiden työntekijöiden kokemuksia
Jokinen, Julia (2023)
Jokinen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236539
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin esihenkilön vuorovaikutustaitojen merkitystä työntekijöiden työntekijäkokemukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli syventyä siihen, mitä eri osa-alueita vuorovaikutukseen kuuluu ja miten esihenkilön vuorovaikutustyyli vaikuttaa työntekijöiden työmotivaatioon, työpanokseen ja yritykseen sitoutumiseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkimusta varten haastateltiin alle 30-vuotiaita työntekijöitä eri aloilta, sillä Y- ja Z-sukupolvet edustavat tällä hetkellä suurimpia luokkia työelämässä. Haastattelut toteutettiin sekä kasvotusten että verkon välityksellä kesällä ja syksyllä 2023.
Tutkimuksen tietoperustassa avattiin vuorovaikutusta käsitteenä ja perehdyttiin eri osa-alueisiin, joita vuorovaikutustaitoihin kuuluu. Vuorovaikutustaidossa käytiin läpi myös esihenkilön tehtävää ja roolia sekä valtaa tiimin muodostumisessa. Tietoperusta muodostettiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista ja asiantuntijoiden julkaisuista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että esihenkilön vuorovaikutustaidoilla voi olla sekä positiivinen että negatiivinen merkitys työntekijöiden työntekijäkokemukseen. Esihenkilön positiivinen ja kannustava vuorovaikutustyyli kasvattaa työntekijöiden työpanosta, työmotivaatiota ja edesauttaa yritykseen sitoutumista pidemmäksi aikaa. Jos esihenkilö ei ole läsnä ja hänellä on kehittymättömät kuuntelutaidot, työntekijät kokevat, että he eivät ole arvostettuja, joka laskee heidän työmotivaatiotaan ja työpanostaan. Tutkimustulokset osoittivat, että esihenkilön vuorovaikutustaidoilla on merkitystä työntekijöiden tuottavuuteen sekä työhyvinvointiin. Esihenkilön vuorovaikutus- ja johtamistyylillä havaittiin olevan yhteys myös työtekijöiden sairauspoissaoloihin ja irtisanoutumisiin.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Tutkimusta varten haastateltiin alle 30-vuotiaita työntekijöitä eri aloilta, sillä Y- ja Z-sukupolvet edustavat tällä hetkellä suurimpia luokkia työelämässä. Haastattelut toteutettiin sekä kasvotusten että verkon välityksellä kesällä ja syksyllä 2023.
Tutkimuksen tietoperustassa avattiin vuorovaikutusta käsitteenä ja perehdyttiin eri osa-alueisiin, joita vuorovaikutustaitoihin kuuluu. Vuorovaikutustaidossa käytiin läpi myös esihenkilön tehtävää ja roolia sekä valtaa tiimin muodostumisessa. Tietoperusta muodostettiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista ja asiantuntijoiden julkaisuista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että esihenkilön vuorovaikutustaidoilla voi olla sekä positiivinen että negatiivinen merkitys työntekijöiden työntekijäkokemukseen. Esihenkilön positiivinen ja kannustava vuorovaikutustyyli kasvattaa työntekijöiden työpanosta, työmotivaatiota ja edesauttaa yritykseen sitoutumista pidemmäksi aikaa. Jos esihenkilö ei ole läsnä ja hänellä on kehittymättömät kuuntelutaidot, työntekijät kokevat, että he eivät ole arvostettuja, joka laskee heidän työmotivaatiotaan ja työpanostaan. Tutkimustulokset osoittivat, että esihenkilön vuorovaikutustaidoilla on merkitystä työntekijöiden tuottavuuteen sekä työhyvinvointiin. Esihenkilön vuorovaikutus- ja johtamistyylillä havaittiin olevan yhteys myös työtekijöiden sairauspoissaoloihin ja irtisanoutumisiin.