Fasilitointiosaaminen
Lehto, Jesse (2023)
Lehto, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten voisin itse kehittyä fasilitaattorina sekä, mitkä ovat omat vahvuuteni tässä roolissa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten fasilitointi eroaa erilaisissa projekteissa sekä erilaisten ihmisten kanssa toimiessa.
Tämä portfoliomuotoinen opinnäytetyö toteutettiin HAMK Liiketalouden toimeksiantona profiloivan harjoittelun ohessa. Opinnäytetyö koostui portfoliosta, jossa esiteltiin kolme harjoittelun aikaista projektia sekä tietoperustasta. Projektit esiteltiin samanlaisella rakenteella ja näissä tarkasteltiin myös sitä, minkälainen oli fasilitoitava ryhmä. Tietoperustassa tutkittiin tarkemmin fasilitaattorin erilaisia rooleja ja niiden muutosta, vuorovaikutuksen merkitystä sekä erilaisia fasilitointitaitoja. Tietoperustassa reflektoitiin tutkittua tietoa myös harjoittelun aikaisiin projekteihin.
Opinnäytetyön tutkimustulokset pohjautuivat johtopäätöksiin omien kokemusten sekä tutkitun tiedon perusteella. Tutkimuksesta kävi ilmi, että omalla motivaatiolla ja halulla kehittyä on suuri merkitys. Kehityksen edellytyksenä on avoimuus uusia asioita kohtaan ja, jotta näissä pystyisi kehittymään on tärkeää ymmärtää omat vahvuudet ja kehityskohtansa fasilitaattorina. Fasilitointi on jatkuvaa oppimista ja erilaisiin tilanteisiin soveltumista, joten on jatkuvasti pystyttävä arvioimaan omaa tekemistä. Omiksi vahvuuksiksi nousivat vuorovaikutustaidot, joihin kuuluu hyvin paljon erilaisia osa-alueita. Myös soveltuminen erilaisiin rooleihin nousi esille onnistumisena sekä tietynlaisena vahvuutena.
Tutkimuksessa selvisi fasilitoinnin eroavan suuresti erilaisia projekteja sekä ryhmiä fasilitoidessa. Omat kokemukset kolmesta erilaisesta projektista antoivat hyvin näkökulmaa ja tietoperusta vahvisti näkemykset. Fasilitaattorin tulisi pystyä perehtymään tarkasti projektin piirteisiin sekä ryhmään, jotta hän pystyy muovautumaan erilaisiin tarpeisiin. Suunnittelun merkitys on suuri ja on pystyttävä miettimään osallistujien osaamista sekä roolia, mikä olennaisesti vaikuttaa myös fasilitaattorin rooliin.
Tämä portfoliomuotoinen opinnäytetyö toteutettiin HAMK Liiketalouden toimeksiantona profiloivan harjoittelun ohessa. Opinnäytetyö koostui portfoliosta, jossa esiteltiin kolme harjoittelun aikaista projektia sekä tietoperustasta. Projektit esiteltiin samanlaisella rakenteella ja näissä tarkasteltiin myös sitä, minkälainen oli fasilitoitava ryhmä. Tietoperustassa tutkittiin tarkemmin fasilitaattorin erilaisia rooleja ja niiden muutosta, vuorovaikutuksen merkitystä sekä erilaisia fasilitointitaitoja. Tietoperustassa reflektoitiin tutkittua tietoa myös harjoittelun aikaisiin projekteihin.
Opinnäytetyön tutkimustulokset pohjautuivat johtopäätöksiin omien kokemusten sekä tutkitun tiedon perusteella. Tutkimuksesta kävi ilmi, että omalla motivaatiolla ja halulla kehittyä on suuri merkitys. Kehityksen edellytyksenä on avoimuus uusia asioita kohtaan ja, jotta näissä pystyisi kehittymään on tärkeää ymmärtää omat vahvuudet ja kehityskohtansa fasilitaattorina. Fasilitointi on jatkuvaa oppimista ja erilaisiin tilanteisiin soveltumista, joten on jatkuvasti pystyttävä arvioimaan omaa tekemistä. Omiksi vahvuuksiksi nousivat vuorovaikutustaidot, joihin kuuluu hyvin paljon erilaisia osa-alueita. Myös soveltuminen erilaisiin rooleihin nousi esille onnistumisena sekä tietynlaisena vahvuutena.
Tutkimuksessa selvisi fasilitoinnin eroavan suuresti erilaisia projekteja sekä ryhmiä fasilitoidessa. Omat kokemukset kolmesta erilaisesta projektista antoivat hyvin näkökulmaa ja tietoperusta vahvisti näkemykset. Fasilitaattorin tulisi pystyä perehtymään tarkasti projektin piirteisiin sekä ryhmään, jotta hän pystyy muovautumaan erilaisiin tarpeisiin. Suunnittelun merkitys on suuri ja on pystyttävä miettimään osallistujien osaamista sekä roolia, mikä olennaisesti vaikuttaa myös fasilitaattorin rooliin.