Brändikirjan luominen : case Hikipanta Merch Oy
Hagkvist, Lydia; Vainionpää, Emilia (2023)
Hagkvist, Lydia
Vainionpää, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236633
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutimme brändikirjan toimeksiantajalle Hikipanta Merch Oy. Työn tavoitteena oli luoda brändikirja selkeyttämään yrityksen brändiä sekä antaa ohjeistus yhtenäiseen viestintään. Hikipanta Merch Oy on erikoistavarakauppa, joka luo kustomoituja tuotteita muun muassa vaatteiden ja asusteiden muodossa. He toimivat kauppiaiden eli vaikuttajien sekä heidän asiakkaidensa välikätenä. Kokonaisvaltainen palvelu sisältää tuotteiden kustomoinnin, varastoinnin, logistiikan, verkkokaupan ylläpitämisen ja asiakaspalvelun. Yrityksen tavoitteena on kasvaa Suomen suurimmaksi oheistuotteiden valmistajaksi. Yrityksen brändäys on jäänyt takaa-alalle.
Aloitimme brändikirjan rakentamisen haastatteluilla, joiden teemoina olivat yrityksen toimintaperiaatteet, tulevaisuus, arvot ja muut brändiin liittyvät kysymykset. Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankintamenetelminä dokumenttianalyysiä ja puolistrukturoitua haastattelua.
Lopputuloksena on toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden mukainen brändikirja, joka tukee yrityksen yhtenäistä ilmettä. Brändikirja sisältää muun muassa yrityksen vision, mission, tarinan, arvot, ja graafisen ohjeistuksen. Lisäksi loimme yritykselle valmiin kuvapankin ja graafiset elementit seuraten brändikirjan visuaalista ohjeistusta. Jalkautimme brändikirjan yritystoimintaan järjestämämme koulutuksen aikana. Toimeksiantaja koki, että brändikirja on hyödyllinen työkalu osana yrityksen jokapäiväistä toimintaa.
Aloitimme brändikirjan rakentamisen haastatteluilla, joiden teemoina olivat yrityksen toimintaperiaatteet, tulevaisuus, arvot ja muut brändiin liittyvät kysymykset. Opinnäytetyössä käytettiin tiedonhankintamenetelminä dokumenttianalyysiä ja puolistrukturoitua haastattelua.
Lopputuloksena on toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden mukainen brändikirja, joka tukee yrityksen yhtenäistä ilmettä. Brändikirja sisältää muun muassa yrityksen vision, mission, tarinan, arvot, ja graafisen ohjeistuksen. Lisäksi loimme yritykselle valmiin kuvapankin ja graafiset elementit seuraten brändikirjan visuaalista ohjeistusta. Jalkautimme brändikirjan yritystoimintaan järjestämämme koulutuksen aikana. Toimeksiantaja koki, että brändikirja on hyödyllinen työkalu osana yrityksen jokapäiväistä toimintaa.