Syövänhoidon jatkumo syöpää sairastavan hoitotyön opetuksen kehittämisessä
Tauriainen, Krista (2023)
Tauriainen, Krista
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236626
Tiivistelmä
Syöpään sairastuu yhä useampi, ja hoitojen kehittymisen myötä syövästä selvinneitä on enemmän. Jokaisella sairaanhoitajalla tulee olla osaamista syöpää sairastavien ja heidän läheistensä hoitotyöhön. Sairaanhoitajien peruskoulutuksella voidaan lisätä valmiuksia ja positiivista asennetta syöpää sairastavan hoitotyöhön.
Kehittämisprojektin tavoitteena on kehittää syöpää sairastavan hoitotyön opetusta, jotta se tukee opiskelijoiden oppimista ja antaa heille valmiuksia syöpää sairastavien hoitotyöhön. Kehittämisprojektin tarkoituksena on tuottaa EDU-CanNURS hankkeelle tietoa, kuinka syövänhoidon jatkumo näkyy tällä hetkellä sairaanhoitajien peruskoulutuksessa Turun ammattikorkeakoulussa.
Kehittämismenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselyä ja dokumenttianalyysiä. Sairaanhoitajaopiskelijoilta selvitettiin kyselyn avulla, miten syövänhoidon jatkumo näkyi opetuksessa ja millaisia valmiuksia he saivat opintojaksolta. Dokumenttianalyysi tehtiin sairaanhoitajien peruskoulutuksen opintojaksojen opetussuunnitelmiin selvittäen, kuinka syövänhoidon jatkumo ilmenee niissä.
Kehittämisprojektin tuotos on EDU-CanNURS hankkeelle kuvaus syöpää sairastavan hoitotyön opetuksen nykytilasta ja kehittämiskohteista. Opetus oli pääosin syövänhoidon jatkumon mukaista, etenkin jatkumon alkuvaiheiden osalta. Valmiuksia ei koettu saadun niin paljon kuin oli ollut opetusta, mikä herätti kehittämistarpeen opetusmenetelmiin liittyen.
Kehittämisprojektin tavoitteena on kehittää syöpää sairastavan hoitotyön opetusta, jotta se tukee opiskelijoiden oppimista ja antaa heille valmiuksia syöpää sairastavien hoitotyöhön. Kehittämisprojektin tarkoituksena on tuottaa EDU-CanNURS hankkeelle tietoa, kuinka syövänhoidon jatkumo näkyy tällä hetkellä sairaanhoitajien peruskoulutuksessa Turun ammattikorkeakoulussa.
Kehittämismenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselyä ja dokumenttianalyysiä. Sairaanhoitajaopiskelijoilta selvitettiin kyselyn avulla, miten syövänhoidon jatkumo näkyi opetuksessa ja millaisia valmiuksia he saivat opintojaksolta. Dokumenttianalyysi tehtiin sairaanhoitajien peruskoulutuksen opintojaksojen opetussuunnitelmiin selvittäen, kuinka syövänhoidon jatkumo ilmenee niissä.
Kehittämisprojektin tuotos on EDU-CanNURS hankkeelle kuvaus syöpää sairastavan hoitotyön opetuksen nykytilasta ja kehittämiskohteista. Opetus oli pääosin syövänhoidon jatkumon mukaista, etenkin jatkumon alkuvaiheiden osalta. Valmiuksia ei koettu saadun niin paljon kuin oli ollut opetusta, mikä herätti kehittämistarpeen opetusmenetelmiin liittyen.