ChatGPT-4 och innehållsproduktion
Torenius, Tähti-Tuulia (2023)
Torenius, Tähti-Tuulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236460
Tiivistelmä
Innehållsproduktion (eng. Content production) är allt innehåll som produceras av företaget i de olika kanalerna. I den digitala tidsåldern har behovet av snabb och effektiv innehållsproduktion vuxit, och en ständig efterfrågan av relevant och engagerande innehåll. ChatGPT-4, en avancerad AI-baserad språkmodell utvecklad av OpenAI, har revolutionerat skapandet av innehåll genom att erbjuda en mångsidig plattform som kan generera text av hög kvalitet inom en mängd olika genrer och format. Denna studie undersöker hur ChatGPT-4 kan utnyttjas för att förbättra innehållsproduktionens effektivitet och kvalitet, samtidigt som den reducerar kostnaderna och tidsåtgången som är förknippade med innehållsskapande.
Syftet har varit att analysera ChatGT-4:s förmåga att generera relevant och högkvalitativ text och dess bidrag till tidsbesparing och effektivitet i produktionen. Vidare utforskas de etiska, kvalitativa och tekniska utmaningar som användningen av ChatGPT-4 kan medföra.
Arbetet är delat i fem olika teoridelar: Artificiell Intelligens, teknisk bakgrund, innehållsproduktion, integration av ChatGPT-4 inom innehållsproduktion och etiska överväganden. Teoretiska referensramen har fungerat som stöd i analysdelen i arbetet. Empiriska materialet för detta arbete samlades in med kvalitativa forskningsmetoder genom att intervjua tre experter med tidigare erfarenhet av ChatGPT-4 och dess integration inom innehållsproduktion.
Resultaten indikerar att ChatGPT-4 agerar som ett kraftfullt verktyg i innehållsproduktionen, och att dess förmåga att personanpassa och förbättra innehåll leder till betydande fördelar i effektivitet och kvalitet. Det framhäver vikten av att upprätthålla en balans mellan ChatGPT-4 och mänsklig kreativitet som en strategisk fördel för organisationer som använder ChatGPT-4 för att förbättra lönsamheten i sin innehållsproduktion.
Syftet har varit att analysera ChatGT-4:s förmåga att generera relevant och högkvalitativ text och dess bidrag till tidsbesparing och effektivitet i produktionen. Vidare utforskas de etiska, kvalitativa och tekniska utmaningar som användningen av ChatGPT-4 kan medföra.
Arbetet är delat i fem olika teoridelar: Artificiell Intelligens, teknisk bakgrund, innehållsproduktion, integration av ChatGPT-4 inom innehållsproduktion och etiska överväganden. Teoretiska referensramen har fungerat som stöd i analysdelen i arbetet. Empiriska materialet för detta arbete samlades in med kvalitativa forskningsmetoder genom att intervjua tre experter med tidigare erfarenhet av ChatGPT-4 och dess integration inom innehållsproduktion.
Resultaten indikerar att ChatGPT-4 agerar som ett kraftfullt verktyg i innehållsproduktionen, och att dess förmåga att personanpassa och förbättra innehåll leder till betydande fördelar i effektivitet och kvalitet. Det framhäver vikten av att upprätthålla en balans mellan ChatGPT-4 och mänsklig kreativitet som en strategisk fördel för organisationer som använder ChatGPT-4 för att förbättra lönsamheten i sin innehållsproduktion.