Vaarallisten aineiden maantiekuljetuksien ongelmat Suomessa : Tutkimus vuodesta 2011 alkaen
Tihula, Miro (2023)
Tihula, Miro
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236510
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena on tutkia vaarallisten aineiden kuljetuksia maanteitse Suomessa alkaen vuodesta 2011. Työn tarkoitus on selvittää, mikä vaarallisten aineiden kuljetusten nykytila on Suomessa tutkimalla asiasta löytyvää tilastotietoa.
Työ on teoreettinen tutkimus, jossa on käytetty niin laadullisia kuin määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työssä käydään läpi eri lähteistä löytynyttä tilastotietoa ja sen avulla tutkitaan, löytyykö ongelmakohtia tai jonkinnäköisiä huolestuttavia ilmiöitä kuljetuksiin liittyen. Näitä tietoja käyttäen paneudutaan tarkemmin siihen, mistä nämä ongelmat tai ilmiöt voisivat johtua. Työssä käydään läpi myös kuljetuksiin liittyviä tietoja, kuten perustietoa vaarallisista aineista, maantiekuljetuksista sekä vastuualueista eri kuljetusvaiheissa.
Teorian viitekehyksen avulla selvitetään, mitä eri asioita tarvitaan vaarallisten aineiden kuljetuksissa. Tämän lisäksi käydään läpi, mitä erilaisia dokumentteja, toimenpiteitä ja turvatoimia kuuluu vaarallisten aineiden kuljetuksessa eli VAK-kuljetuksissa tehdä. Näihin kuuluvat tietysti perusajoluvat, mutta lisäksi tarvitaan VAK-turvallisuusneuvonantaja sekä kalusto, joka läpäissyt kaikki eurooppalainen sopimus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista eli ADR-sopimuksessa mainitut vaatimukset. Tarvittaviin dokumentteihin kuuluvat rahtikirja, kirjalliset turvallisuusohjeet, kuljettajan ADR-ajolupa, kuvallinen henkilöllisyystodistus sekä ajoneuvon hyväksymistodistus. Tämän lisäksi kuljetusyksikössä tulee olla myös vaadittavat merkinnät.
Opinnäytetyössä havaitaan, että suurimpia ongelmia ovat sääolosuhteista johtuvat onnettomuudet, kaluston ja teiden heikentynyt kunto, vaarallisten aineiden luontoon aiheuttamat vahingot, purun tai lastauksen aikana tapahtuneet säiliöiden rikkoutumiset, pelastushenkilökunnan ja siviilien tiedottaminen vaaroista onnettomuuspaikalla, kuljettajien fyysinen ja henkinen terveydentila sekä piilo-VAK-kuljetukset.
Opinnäytetyössä pohditaan ratkaisuja näihin ongelmiin, kuten lisäkoulutuksen tarpeeseen niin kuljetuksissa kuin itse vaarallisten aineiden käsittelyssä, mahdollisen tietokannan kehittämisen, paremman yhteistyö VAK-kuljetuksista vastaavien tahojen, pelastushenkilökunnan ja median välillä sekä työterveysvaatimusten lisäämisen.
Asiasanat: vaaralliset aineet, ongelmat, maantiekuljetus, ADR, onnettomuudet
Työ on teoreettinen tutkimus, jossa on käytetty niin laadullisia kuin määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työssä käydään läpi eri lähteistä löytynyttä tilastotietoa ja sen avulla tutkitaan, löytyykö ongelmakohtia tai jonkinnäköisiä huolestuttavia ilmiöitä kuljetuksiin liittyen. Näitä tietoja käyttäen paneudutaan tarkemmin siihen, mistä nämä ongelmat tai ilmiöt voisivat johtua. Työssä käydään läpi myös kuljetuksiin liittyviä tietoja, kuten perustietoa vaarallisista aineista, maantiekuljetuksista sekä vastuualueista eri kuljetusvaiheissa.
Teorian viitekehyksen avulla selvitetään, mitä eri asioita tarvitaan vaarallisten aineiden kuljetuksissa. Tämän lisäksi käydään läpi, mitä erilaisia dokumentteja, toimenpiteitä ja turvatoimia kuuluu vaarallisten aineiden kuljetuksessa eli VAK-kuljetuksissa tehdä. Näihin kuuluvat tietysti perusajoluvat, mutta lisäksi tarvitaan VAK-turvallisuusneuvonantaja sekä kalusto, joka läpäissyt kaikki eurooppalainen sopimus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista eli ADR-sopimuksessa mainitut vaatimukset. Tarvittaviin dokumentteihin kuuluvat rahtikirja, kirjalliset turvallisuusohjeet, kuljettajan ADR-ajolupa, kuvallinen henkilöllisyystodistus sekä ajoneuvon hyväksymistodistus. Tämän lisäksi kuljetusyksikössä tulee olla myös vaadittavat merkinnät.
Opinnäytetyössä havaitaan, että suurimpia ongelmia ovat sääolosuhteista johtuvat onnettomuudet, kaluston ja teiden heikentynyt kunto, vaarallisten aineiden luontoon aiheuttamat vahingot, purun tai lastauksen aikana tapahtuneet säiliöiden rikkoutumiset, pelastushenkilökunnan ja siviilien tiedottaminen vaaroista onnettomuuspaikalla, kuljettajien fyysinen ja henkinen terveydentila sekä piilo-VAK-kuljetukset.
Opinnäytetyössä pohditaan ratkaisuja näihin ongelmiin, kuten lisäkoulutuksen tarpeeseen niin kuljetuksissa kuin itse vaarallisten aineiden käsittelyssä, mahdollisen tietokannan kehittämisen, paremman yhteistyö VAK-kuljetuksista vastaavien tahojen, pelastushenkilökunnan ja median välillä sekä työterveysvaatimusten lisäämisen.
Asiasanat: vaaralliset aineet, ongelmat, maantiekuljetus, ADR, onnettomuudet