Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa
Matson, Krister (2023)
Matson, Krister
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on antaa toimeksiantajayritykselle, kuten myös muille lukijoille, ymmärrys ja käsitys tekoälyn mahdollisuuksista ja sen käytöstä liiketoiminnan digitaalimarkkinoinnissa.
Toimeksiantajayritys on NordLommerse Flower Bulb Group Oy, joka on kansainvälinen maahantuontiyritys, joka erikoistuu erilaisten kasvien ja kukkien sipuleihin. Toistaiseksi yritys on käyttänyt mainostamista varten tavallisia käsin kirjoitettuja sähköposteja. Opinnäytetyön tavoite on päivittää yrityksen markkinointi nykyaikaan helpottaen työtaakkaa ja parantamalla markkinoinnin saavuttavuutta. Opinnäytetyön lopussa tulee olemaan esimerkki markkinointi- suunnitelmasta hyödyntäen tekoälyä.
Tekoäly on laaja ja moniulotteinen (tietokone)ohjelma. Tekoälyn mahdollisuudet ulottuvat generatiivisesta tuotannon luonnista chatbotteihin ja henkilökohtaiseen sihteeriin asti. Vuosi vuodelta enemmän ja enemmän yrityksiä ottavat tekoälyä käyttöönsä toiminnassaan, tekoälyn mahdottoman nopean kehityksen ansiosta. Käsitteiden selityksen ja markkinointisuunnitelman lisäksi opinnäytetyössä käsitellään tekoälyn käytön eettisiä ongelmia.
Vaikka tekoälyllä on selkeitä etuja, siinä ei ole kyse ihmisen korvaamisesta, vaan heidän kykyjensä parantamisesta. Ihmisen luovuuden, intuition ja tun- neälyn yhdistelmä tekoälyn nopeuden, tarkkuuden ja analyyttisten kykyjen kanssa tuo markkinoinnin uudelle tasolle, jokaiseen yritykseen, jotka tämän ottavat käyttöön.
Toimeksiantajayritys on NordLommerse Flower Bulb Group Oy, joka on kansainvälinen maahantuontiyritys, joka erikoistuu erilaisten kasvien ja kukkien sipuleihin. Toistaiseksi yritys on käyttänyt mainostamista varten tavallisia käsin kirjoitettuja sähköposteja. Opinnäytetyön tavoite on päivittää yrityksen markkinointi nykyaikaan helpottaen työtaakkaa ja parantamalla markkinoinnin saavuttavuutta. Opinnäytetyön lopussa tulee olemaan esimerkki markkinointi- suunnitelmasta hyödyntäen tekoälyä.
Tekoäly on laaja ja moniulotteinen (tietokone)ohjelma. Tekoälyn mahdollisuudet ulottuvat generatiivisesta tuotannon luonnista chatbotteihin ja henkilökohtaiseen sihteeriin asti. Vuosi vuodelta enemmän ja enemmän yrityksiä ottavat tekoälyä käyttöönsä toiminnassaan, tekoälyn mahdottoman nopean kehityksen ansiosta. Käsitteiden selityksen ja markkinointisuunnitelman lisäksi opinnäytetyössä käsitellään tekoälyn käytön eettisiä ongelmia.
Vaikka tekoälyllä on selkeitä etuja, siinä ei ole kyse ihmisen korvaamisesta, vaan heidän kykyjensä parantamisesta. Ihmisen luovuuden, intuition ja tun- neälyn yhdistelmä tekoälyn nopeuden, tarkkuuden ja analyyttisten kykyjen kanssa tuo markkinoinnin uudelle tasolle, jokaiseen yritykseen, jotka tämän ottavat käyttöön.