TikTok-näkyvyyden hyödyt yrityksen liiketoiminnassa
Ottelin, Kaisa (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336755
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka TikTok-näkyvyyttä voidaan hyödyntää osana yritystoimintaa. Opinnäytetyön aihe valittiin kahden havainnon pohjalta: TikTokissa on valtava potentiaali yrityksen tunnettuuden sekä myynnin kasvattamiseksi. Ongelmana oli, etteivät yritykset osanneet hyödyntää TikTokia kummassakaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarjota laajempaa ymmärrystä TikTokin mahdollisuuksista suomalaisille yrityksille, jotka harkitsivat sen käyttöä mainonnassaan ja brändin tunnettuuden kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriapohja rakennettiin kansainvälisistä ja suomalaisista sosiaalisen median tutkimustuloksista, useista verkkoartikkeleista ja aikaisemmista tutkielmista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka aineisto kerättiin kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joissa haastateltiin kahta luovassa toimistossa työskentelevää asiantuntijaa. Haastattelut käsittelivät eri teemoja. Niiden avulla saatiin ajankohtaista tietoa aiheesta ja kokemuksia yritysten suhtautumisesta TikTokiin.
Opinnäytetyössä tultiin tulokseen, että TikTok voitiin nähdä yritykselle merkittävänä kanavana sekä liiketoiminnan, että brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Sekä brändäävää, että taktista mainontaa kannatti hyödyntää parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Eniten TikTok-markkinoinnin kannattavuuteen vaikuttava tekijä oli kohderyhmä. Jos kohderyhmä löytyi TikTokista, sen lisääminen osaksi markkinointisuunnitelmaa oli perusteltua. Suomalaisten kulutuskäyttäytymistä tutkittaessa huomattiin, että Suomessa erityisesti nuorten kulutuspäätöksiin vaikutti TikTok.
TikTokin käyttöönotto vaatii yritykseltä konkreettisia tekoja, kuten resurssien allokoimista, uusia toimintamalleja, sisältöjen suunnittelua, yrityksiin kohdistuvien lainalaisuuksien ja TikTok-kulttuurin ymmärtämistä. Opinnäytetyössä yritys saa laaja-alaisesti vastauksia siihen, miten hyödyntää TikTokia.
Opinnäytetyön teoriapohja rakennettiin kansainvälisistä ja suomalaisista sosiaalisen median tutkimustuloksista, useista verkkoartikkeleista ja aikaisemmista tutkielmista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jonka aineisto kerättiin kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joissa haastateltiin kahta luovassa toimistossa työskentelevää asiantuntijaa. Haastattelut käsittelivät eri teemoja. Niiden avulla saatiin ajankohtaista tietoa aiheesta ja kokemuksia yritysten suhtautumisesta TikTokiin.
Opinnäytetyössä tultiin tulokseen, että TikTok voitiin nähdä yritykselle merkittävänä kanavana sekä liiketoiminnan, että brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Sekä brändäävää, että taktista mainontaa kannatti hyödyntää parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Eniten TikTok-markkinoinnin kannattavuuteen vaikuttava tekijä oli kohderyhmä. Jos kohderyhmä löytyi TikTokista, sen lisääminen osaksi markkinointisuunnitelmaa oli perusteltua. Suomalaisten kulutuskäyttäytymistä tutkittaessa huomattiin, että Suomessa erityisesti nuorten kulutuspäätöksiin vaikutti TikTok.
TikTokin käyttöönotto vaatii yritykseltä konkreettisia tekoja, kuten resurssien allokoimista, uusia toimintamalleja, sisältöjen suunnittelua, yrityksiin kohdistuvien lainalaisuuksien ja TikTok-kulttuurin ymmärtämistä. Opinnäytetyössä yritys saa laaja-alaisesti vastauksia siihen, miten hyödyntää TikTokia.
