Suuren rakenneyksikkökoon vaikutus kuormitukseen laivateollisuuden modulaarisessa lohkorakentamisessa
Hannula, Teemu; Pulli, Anttoni (2023)
Hannula, Teemu
Pulli, Anttoni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236507
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Meyer Turku Oy:lle, runkosuunnittelu osastolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko suuremman rakenneyksikön, eli maxilohkon, käyttö modulaarisessa laivanrakennuksessa kustannustehokasta. Työssä pyrittiin selvittämään maxilohkon vaikutuksia laivanrakennusprosessin eri vaiheissa ja millaisia hyötyjä tai haittoja niiden valmistamisesta koituu.
Työ aloitettiin avaamalla koko laivanrakennusprosessia vaihe vaiheelta, ja kertomalla lyhyesti niiden sisällöistä. Varsinainen tutkimus suoritettiin haastattelemalla asiantuntijoita prosessin eri vaiheista. Haastattelut valittiin tutkimusvälineeksi, koska niistä saatiin tietoa ensi käden kokemuksista maxilohkojen parissa. Haastattelujen tueksi koottiin myös tietoa rungonkoontivaiheen arvioiduista ja toteutuneista tunneista havainnollistamaan tuloksia.
Haastattelujen tuloksista ja asiantuntijoiden tiedonannoista päästiin lopputulokseen, että maxilohkoista on mahdollisuus hyötyä prosessin tietyissä vaiheissa, jos ne saadaan toteutettua vaaditulla laadulla aikataulun mukaisesti. Tämänhetkisillä resursseilla ja työkaluilla maxilohkojen valmistaminen tarvittavalla laadulla ja aikataulussa on haastavaa. This thesis was commissioned by Meyer Turku Oy Hull Detail Design department. The objective of the thesis was to investigate whether the use of a larger structural unit size, namely a maxiblock, is cost-effective in modular shipbuilding. The thesis aimed to explore the impact of maxiblocks at different stages of the shipbuilding process and identify the benefits or drawbacks associated with their manufacturing.
The study began by analyzing the entire shipbuilding process step by step and providing brief descriptions of each stage. The actual research was carried out by interviewing experts in different phases of the process. Interviews were chosen as the research tool because they provided information from first-hand experiences with maxiblocks. In addition to the interviews, data on estimated and actual hours for the hull assembly phase were collected to support the results.
Based on the results found in the interviews, the conclusion was reached that maxiblocks have the potential to be advantageous in certain stages of the process if they can be manufactured with the required quality and within the set schedule. With the current resources and tools, manufacturing maxiblocks with the necessary quality and within the set schedule is challenging.
Työ aloitettiin avaamalla koko laivanrakennusprosessia vaihe vaiheelta, ja kertomalla lyhyesti niiden sisällöistä. Varsinainen tutkimus suoritettiin haastattelemalla asiantuntijoita prosessin eri vaiheista. Haastattelut valittiin tutkimusvälineeksi, koska niistä saatiin tietoa ensi käden kokemuksista maxilohkojen parissa. Haastattelujen tueksi koottiin myös tietoa rungonkoontivaiheen arvioiduista ja toteutuneista tunneista havainnollistamaan tuloksia.
Haastattelujen tuloksista ja asiantuntijoiden tiedonannoista päästiin lopputulokseen, että maxilohkoista on mahdollisuus hyötyä prosessin tietyissä vaiheissa, jos ne saadaan toteutettua vaaditulla laadulla aikataulun mukaisesti. Tämänhetkisillä resursseilla ja työkaluilla maxilohkojen valmistaminen tarvittavalla laadulla ja aikataulussa on haastavaa.
The study began by analyzing the entire shipbuilding process step by step and providing brief descriptions of each stage. The actual research was carried out by interviewing experts in different phases of the process. Interviews were chosen as the research tool because they provided information from first-hand experiences with maxiblocks. In addition to the interviews, data on estimated and actual hours for the hull assembly phase were collected to support the results.
Based on the results found in the interviews, the conclusion was reached that maxiblocks have the potential to be advantageous in certain stages of the process if they can be manufactured with the required quality and within the set schedule. With the current resources and tools, manufacturing maxiblocks with the necessary quality and within the set schedule is challenging.