Ikääntyneille suunnatun asumisen mainonnan eettisyys
Luukkonen, Paula (2023)
Luukkonen, Paula
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336784
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten eettisyys näyttäytyy ikääntyneille suunnatun asumisen mainonnassa. Tarkoituksena oli tarkastella kolmen eri yrityksen (Saga, Nonna & Attendo) mainonnan kautta, miten he ovat onnistuneet mainoksissaan eettisesti. Tutkimuksessa hyödynnettiin kolmea eettistä teoriaa (hyve-, seuraus – ja velvollisuusetiikka), joiden avulla mainoksia analysoitiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineiston läpikäynnissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Mainoksien sisältöä arvioitiin myös lain ja Mainonnan eettisen neuvoston ohjeistuksen pohjalta. Huomiota kiinnitettiin myös ikääntyneisiin omana ryhmänä, jolle ikä tuo mukanaan haasteita, jotka liittyvät heidän kykyynsä ymmärtää ja vastaanottaa mainontaa. Puhutan medianlukutaidosta, joka ei ole ikääntyneille kehittynyt usein samalle asteelle kuin nuoremmilla sukupolvilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että mainokset voivat olla yhtä aikaa eettisiä ja epäeettisiä, riippuen minkä teorian kautta niitä analysoidaan. Mainoksissa liikuttiin usein hyvän tavan vastaisella puolella, vaikka mikään mainos ei suoraan rikkonut lakia. Eettisessä markkinoinnissa tulisikin hyödyntää useaa teoriaa yhdessä.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää monessa paikkaa; erityisesti niiden yritysten keskuudessa, joiden mainonnan kohteena ovat iäkkäät. Tuloksia tulisi hyödyntää mainonnan eettisiä ohjeita päivitettäessä sekä lainsäädännössä, jossa iäkkäät tulisi erikseen huomioida omana ryhmänään. Heillä on usein iästä johtuvia erityispiirteitä, jotka vaikuttavat heidän kykyynsä tulkita kriittisesti mainonnassa käytettyä viestintää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineiston läpikäynnissä hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Mainoksien sisältöä arvioitiin myös lain ja Mainonnan eettisen neuvoston ohjeistuksen pohjalta. Huomiota kiinnitettiin myös ikääntyneisiin omana ryhmänä, jolle ikä tuo mukanaan haasteita, jotka liittyvät heidän kykyynsä ymmärtää ja vastaanottaa mainontaa. Puhutan medianlukutaidosta, joka ei ole ikääntyneille kehittynyt usein samalle asteelle kuin nuoremmilla sukupolvilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että mainokset voivat olla yhtä aikaa eettisiä ja epäeettisiä, riippuen minkä teorian kautta niitä analysoidaan. Mainoksissa liikuttiin usein hyvän tavan vastaisella puolella, vaikka mikään mainos ei suoraan rikkonut lakia. Eettisessä markkinoinnissa tulisikin hyödyntää useaa teoriaa yhdessä.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää monessa paikkaa; erityisesti niiden yritysten keskuudessa, joiden mainonnan kohteena ovat iäkkäät. Tuloksia tulisi hyödyntää mainonnan eettisiä ohjeita päivitettäessä sekä lainsäädännössä, jossa iäkkäät tulisi erikseen huomioida omana ryhmänään. Heillä on usein iästä johtuvia erityispiirteitä, jotka vaikuttavat heidän kykyynsä tulkita kriittisesti mainonnassa käytettyä viestintää.