Sponsoroinnista kumppanuuteen : yritysyhteistyö amatööriurheilussa
Myllyharju, Juho (2023)
Myllyharju, Juho
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336761
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aiheena oli yritysyhteistyö amatööriurheilussa. Työssä lähetettiin toimeksiantajan sponsoreille sähköinen kyselylomake sekä tehtiin kahdelle eri sponsorille haastattelututkimus. Työn toimeksiantaja toimii salibandyseura Karhut.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan sponsorointi- ja kumppanuusasioita. Kyselylomakkeen sekä haastattelututkimuksien vastauksien perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia sponsorointi- ja kumppanuusasioiden kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli henkilöhaastatteluja sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää eli sähköistä kyselylomaketta. Kahta eri menetelmää käytettiin siitä syystä, että tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti olisivat mahdollisimman vahvat. Työn teoriaosuus kerättiin monista eri artikkeleista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lähdeluettelo löytyy työn lopusta. Teoriaosuudessa käsiteltiin laajasti sponsoroinnin historiaa sekä nykytilaa.
Sähköisen kyselylomakkeen vastauksien perusteella laadittiin kaavioita, jotka ovat relevantteja kyselyn kannalta. Vastauksista selviää sponsoreiden ja yhteistyökumppanien tyytyväisyys toimeksiantajaa kohtaan. Tutkimustuloksissa selvitettiin suurimmat kehityskohdat, jotka ovat Karhujen sosiaalisessa mediassa ja digitaalisessa markkinoinnissa
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan sponsorointi- ja kumppanuusasioita. Kyselylomakkeen sekä haastattelututkimuksien vastauksien perusteella toimeksiantajalle annettiin kehitysehdotuksia sponsorointi- ja kumppanuusasioiden kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää eli henkilöhaastatteluja sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää eli sähköistä kyselylomaketta. Kahta eri menetelmää käytettiin siitä syystä, että tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti olisivat mahdollisimman vahvat. Työn teoriaosuus kerättiin monista eri artikkeleista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Lähdeluettelo löytyy työn lopusta. Teoriaosuudessa käsiteltiin laajasti sponsoroinnin historiaa sekä nykytilaa.
Sähköisen kyselylomakkeen vastauksien perusteella laadittiin kaavioita, jotka ovat relevantteja kyselyn kannalta. Vastauksista selviää sponsoreiden ja yhteistyökumppanien tyytyväisyys toimeksiantajaa kohtaan. Tutkimustuloksissa selvitettiin suurimmat kehityskohdat, jotka ovat Karhujen sosiaalisessa mediassa ja digitaalisessa markkinoinnissa