Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityisopetusta antavan koulun ja lastensuojelun välinen yhteistyö : opettajien ja kuraattorin näkökulmasta

Nordlund, Milla (2023)

 
Avaa tiedosto
Nordlund_Milla.pdf (531.6Kt)
Lataukset: 


Nordlund, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236438
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Turun kaupungin erityisopetusta antavan koulun opettajien ja kuraattorin kokemuksia ja käsityksiä koulun ja lastensuojelun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa konkreettisia tapoja, miten ja millaisissa tilanteissa yhteistyötä tehdään, mitkä toimintatavat koettiin toimiviksi ja mitkä haasteellisiksi. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan koululle ajankohtaista tietoa koulun ja lastensuojelun välisestä yhteistyöstä sekä uusia näkökulmia ja ideoita sen kehittämiseen.

Tämä opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jota ohjaa fenomenologinen lähestymistapa. Fenomenologisessa lähestymistavassa hyödynnetään merkityskokonaisuuksia, joiden avulla muodostettiin tutkimuksen tulosten merkityskategoriat. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui viisi erityisopettajaa, yksi aineenopettaja ja yksi kuraattori.

Tutkimuksen selkeänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että koulun ja lastensuojelun välistä yhteistyötä pidetään erittäin tärkeänä. Tärkeänä koetaan, että oppilas on aina yhteistyön keskiössä ja oppilaan etu ohjaa moniammatillista yhteistyötä. Kaikilla haastateltavilla oli myönteisiä kokemuksia jo olemassa olevista hyvistä käytänteistä ja toimintamalleista lastensuojelun kanssa. Konkreettisina yhteistyön kehittämisehdotuksina ehdotetaan oppilaan koulunkäynnin tukemiseksi tiedon kulun parantamista, säännöllisten yhteistyötapaamisten lisäämistä ja lastensuojelun jalkautumista kouluun. Toimivan yhteistyön kannalta koetaan tärkeänä avoin, rakentava dialogi ja molemminpuolinen ammatillinen arvostus sekä toistensa toimintaympäristöön tutustuminen.
 
The aim of the study was to investigate the experiences and perceptions of teachers and school social worker of a school providing special education in the city of Turku about the co-operation between the school and child welfare services. The purpose of the study was to identify concrete ways of how and in what situations co-operation is carried out, which practices were perceived as working and which were perceived as challenging. The aim was to provide the school with up-to-date information on co-operation between school and child welfare, and new perspectives and ideas for its development.
This thesis is a qualitative study guided by a phenomenological approach. The phenomenological approach makes use of semantic concepts to form semantic categories of the study's findings. The data for the study was collected through thematic interviews in spring 2023 with five special needs teachers, one subject teacher and one school social worker.
The clear conclusion of the study is that co-operation between school and child welfare services is considered very important. It is considered important that the pupil is always at the centre of the co-operation and that the pupil's best interests are the guiding principle of multidisciplinary co-operation. All interviewees had positive experiences of existing good practices and approaches with child welfare. Concrete suggestions for improving co-operation include improving the flow of information, increasing the number of regular co-operation meetings and the presence of child welfare in the school to support the pupil's school attendance. Open, constructive dialogue and mutual professional respect, as well as getting to know each other's working environment, are seen as important for effective co-operation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste