Myyntiprosessien eroavaisuudet B2B- ja B2C-myynnissä : millainen myyntiprosessi on autokaupan alalla?
Leino, Oskari; Balagurov, Vasily (2023)
Leino, Oskari
Balagurov, Vasily
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236442
Tiivistelmä
Millainen myyntiprosessi on autokaupan alalla.
Maailma pyörii myynnin varassa. Kauppaa on käyty jo vuosituhansien ajan ja se on kehittynyt oravannahkojen vaihdosta aina siihen muotoon, jossa kohtaamme sitä joka päivä. Kehitys on mahdollistanut myynnille selkeät prosessit, joiden noudattaminen ohjaa sitä.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään autokaupan myyntiprosesseihin niin yritys- kuin kuluttajamyynnissäkin. Aluksi työssä käydään läpi teoriaosuus, joka avaa yritysmyyntiä, kuluttajamyyntiä, myyntiprosesseja, ostokäyttäytymistä ja autokaupan alaa. Työ jatkuu tutkimusosuudella, joka toteutettiin kvalitatiivisella haastattelututkimusmetodilla.
Haastatteluista selvisi, että autokaupan alalla B2B- ja B2C-myyntiprosesit tulevat toisiaan teoriaan suhteutettuna vastaan ja joskus kulkevat käsi kädessä. Haastatteluista kävi myös ilmi, että autokaupan digitalisoituminen on hyvässä vauhdissa.
Maailma pyörii myynnin varassa. Kauppaa on käyty jo vuosituhansien ajan ja se on kehittynyt oravannahkojen vaihdosta aina siihen muotoon, jossa kohtaamme sitä joka päivä. Kehitys on mahdollistanut myynnille selkeät prosessit, joiden noudattaminen ohjaa sitä.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään autokaupan myyntiprosesseihin niin yritys- kuin kuluttajamyynnissäkin. Aluksi työssä käydään läpi teoriaosuus, joka avaa yritysmyyntiä, kuluttajamyyntiä, myyntiprosesseja, ostokäyttäytymistä ja autokaupan alaa. Työ jatkuu tutkimusosuudella, joka toteutettiin kvalitatiivisella haastattelututkimusmetodilla.
Haastatteluista selvisi, että autokaupan alalla B2B- ja B2C-myyntiprosesit tulevat toisiaan teoriaan suhteutettuna vastaan ja joskus kulkevat käsi kädessä. Haastatteluista kävi myös ilmi, että autokaupan digitalisoituminen on hyvässä vauhdissa.
