Sädehoitotyön osaaminen röntgenhoitajan arvioimana sähköisen perehdytysmateriaalin kehittämisessä
Haverinen, Katri (2023)
Haverinen, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236480
Tiivistelmä
Suomessa syöpään sairastuu vuosittain reilu 36 000 henkilöä, joista noin puolet saavat sädehoitoa jossain vaiheessa hoitopolkua. Sädehoidon vaativuus, tekniikat ja kuvantaminen kehittyy jatkuvasti ja tämä edellyttää jatkuvaa röntgenhoitajan osaamisen vahvistamista. Tämä YAMK:n kehittämisprojekti toteutettiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Syöpäkeskuksen sädehoito-osastolle, jossa oli tarve kehittää röntgenhoitajien perehdyttämistä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää sädehoito-osaston röntgenhoitajien perehdyttämistä ja siten lisätä sekä vahvistaa röntgenhoitajan osaamista kliinisessä sädehoitotyössä HUS Syöpäkeskuksessa. Tarkoituksena oli arvioida kliinisen sädehoitotyön eri osaamisen osa-alueet sädehoidossa työskentelevien röntgenhoitajien toimesta. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin Delfoi -menetelmällä, jossa panelisteina toimivat sädehoito-osastolla työskentelevät röntgenhoitajat (n=10). Panelistit arvioivat 12 kliinisen sädehoitotyön osaamisen osa-aluetta, joista yli 67 % konsensuksen saavuttaneet arvioinnit perehdytysmateriaalin tärkeydestä, hyväksyttiin tuloksissa. Tutkimuksellinen osuus tuotti tietoa sädehoidossa työskentelevien röntgenhoitajien näkemyksistä perehdytysmateriaalin ja sen kehittämiseen keskeisen osaamisen tunnistamisen kautta.
Tulosten mukaan ”erittäin tärkeänä” tai ”tärkeänä” pidettiin perehdytysmateriaalia, jossa vahvistetaan osaamista hoitosuunnitelman tulkitsemisessa, sädehoidon kohdistamisessa, simulaation merkityksen ymmärtämisessä, säteilyturvallisuudessa ja potilaan hoitopolun osaamisessa. Tuloksissa huomioitiin myös potilastyön ja ohjaamisen, laadunvalvonnan ja sädehoidon toteuttamisen osaamisen vahvistamisen tärkeys sähköisen perehdyttämisen keinoin. Tuotoksena laadittiin röntgenhoitajan osaamisenkuvaus kliinisessä sädehoitotyössä, jossa tulosten perusteella muotoutui neljä ydinosaamista ja useita spesifejä osaamisia. Tuotoksen perusteella tullaan laatimaan röntgenhoitajan perehdytysmateriaalia Moodle portaaliin sähköisessä muodossa, joka tukee ja vahvistaa uuden röntgenhoitajan osaamista osana sädehoito-osaston röntgenhoitajan perehdytysprosessia. More than 36 000 people in Finland are diagnosed with cancer yearly, and about half of them will receive radiotherapy at some point in their treatment pathway. The complexity, techniques, and imaging of radiotherapy are constantly evolving, requiring continuous upgrading of radiographers' skills. This Master´s development project was implemented for the radiotherapy department of the Helsinki and Uusimaa Hospital District (HUS) Comprehensive Cancer Centre, where the aim was to develop the orientation of radiographers.
The aim of the development project was to develop the orientation of radiographers in the radiotherapy department and thus increase and strengthen the radiographer's competence in clinical radiotherapy work at the HUS Comprehensive Cancer Centre. The aim was to assess the different areas of competence in clinical radiotherapy by radiographers working in radiotherapy. The research was conducted using the Delphi method, with radiographers working in the radiotherapy department as panelists (n=10). The panelists assessed 12 areas of clinical radiotherapy competence, of which more than 67% of consensus assessments of the importance of induction material were accepted in the results. The exploratory part provided information on the views of radiographers working in radiotherapy through the identification of key competencies for the development of the induction material and its development.
According to the results, "very important" or "important" were induction materials that reinforce skills in interpreting the treatment plan, targeting radiotherapy, understanding the importance of simulation, radiation safety, and patient care pathway skills. The results also highlighted the importance of strengthening skills in patient care and guidance, quality control, and delivery of radiotherapy through e-learning. As a result, a radiographer's competence description in clinical radiotherapy was developed, in which four core competencies and several specific competencies were formed based on the results. The output will be used to create an electronic radiographer induction material for the Moodle portal, which will support and strengthen the new radiographer's skills as part of the radiographer induction process in the radiotherapy department.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää sädehoito-osaston röntgenhoitajien perehdyttämistä ja siten lisätä sekä vahvistaa röntgenhoitajan osaamista kliinisessä sädehoitotyössä HUS Syöpäkeskuksessa. Tarkoituksena oli arvioida kliinisen sädehoitotyön eri osaamisen osa-alueet sädehoidossa työskentelevien röntgenhoitajien toimesta. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin Delfoi -menetelmällä, jossa panelisteina toimivat sädehoito-osastolla työskentelevät röntgenhoitajat (n=10). Panelistit arvioivat 12 kliinisen sädehoitotyön osaamisen osa-aluetta, joista yli 67 % konsensuksen saavuttaneet arvioinnit perehdytysmateriaalin tärkeydestä, hyväksyttiin tuloksissa. Tutkimuksellinen osuus tuotti tietoa sädehoidossa työskentelevien röntgenhoitajien näkemyksistä perehdytysmateriaalin ja sen kehittämiseen keskeisen osaamisen tunnistamisen kautta.
Tulosten mukaan ”erittäin tärkeänä” tai ”tärkeänä” pidettiin perehdytysmateriaalia, jossa vahvistetaan osaamista hoitosuunnitelman tulkitsemisessa, sädehoidon kohdistamisessa, simulaation merkityksen ymmärtämisessä, säteilyturvallisuudessa ja potilaan hoitopolun osaamisessa. Tuloksissa huomioitiin myös potilastyön ja ohjaamisen, laadunvalvonnan ja sädehoidon toteuttamisen osaamisen vahvistamisen tärkeys sähköisen perehdyttämisen keinoin. Tuotoksena laadittiin röntgenhoitajan osaamisenkuvaus kliinisessä sädehoitotyössä, jossa tulosten perusteella muotoutui neljä ydinosaamista ja useita spesifejä osaamisia. Tuotoksen perusteella tullaan laatimaan röntgenhoitajan perehdytysmateriaalia Moodle portaaliin sähköisessä muodossa, joka tukee ja vahvistaa uuden röntgenhoitajan osaamista osana sädehoito-osaston röntgenhoitajan perehdytysprosessia.
The aim of the development project was to develop the orientation of radiographers in the radiotherapy department and thus increase and strengthen the radiographer's competence in clinical radiotherapy work at the HUS Comprehensive Cancer Centre. The aim was to assess the different areas of competence in clinical radiotherapy by radiographers working in radiotherapy. The research was conducted using the Delphi method, with radiographers working in the radiotherapy department as panelists (n=10). The panelists assessed 12 areas of clinical radiotherapy competence, of which more than 67% of consensus assessments of the importance of induction material were accepted in the results. The exploratory part provided information on the views of radiographers working in radiotherapy through the identification of key competencies for the development of the induction material and its development.
According to the results, "very important" or "important" were induction materials that reinforce skills in interpreting the treatment plan, targeting radiotherapy, understanding the importance of simulation, radiation safety, and patient care pathway skills. The results also highlighted the importance of strengthening skills in patient care and guidance, quality control, and delivery of radiotherapy through e-learning. As a result, a radiographer's competence description in clinical radiotherapy was developed, in which four core competencies and several specific competencies were formed based on the results. The output will be used to create an electronic radiographer induction material for the Moodle portal, which will support and strengthen the new radiographer's skills as part of the radiographer induction process in the radiotherapy department.