En trygg start för barnets småbarnspedagogik: en kvantitativ undersökning om föräldrarnas inställning till egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogiken i Närpes
Brännback, Pia; Ek, Christina; Ek, Sandra (2023)
Brännback, Pia
Ek, Christina
Ek, Sandra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236681
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka föräldrarnas inställning till egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogiken i Närpes. De centrala frågeställningarna i arbetet är: Är föräldrarna av den åsikten att deras barn hade fått en tryggare inskolning i småbarnspedagogiken med egenvårdarmodellen? Vilken är föräldrarnas inställning till hembesök innan barnet börjar i småbarnspedagogiken? Vad har föräldrarna för åsikt gällande egenvårdarmodellen?
I teorin förklaras viktiga begrepp som anknytning, trygghet, småbarnspedagogik, personalens förhållningssätt, egenvårdarmodellen, social och emotionell utveckling, resiliens, hur man kan stärka barnets resiliens inom småbarnspedagogiken, språkliga och kulturella aspekter inom småbarnspedagogiken, föräldrasamverkan. Vi har särskilt fördjupat oss inom ämnet anknytning eftersom egenvårdarmodellen bygger på anknytningsteorin. Något som också tagits fasta på är barnets trygghet i småbarnspedagogiken. Egenvårdarmodellen och hur den är utformad redovisas också i arbetet.
Undersökningen genomfördes som en kvantitativ enkätundersökning där 117 respondenter svarade. I resultatet framkom att största delen av respondenterna var positivt inställda till egenvårdarmodellen. Trots att de flesta var positivt inställda till ett hembesök innan inskolningen så fanns det även respondenter som upplevde ett hembesök innan inskolningen som icke önskvärt. De flesta respondenter upplevde också att deras barn hade fått en tryggare start i småbarnspedagogiken. Slutligen påvisade studien att de flesta respondenter önskade att egenvårdarmodellen infördes i småbarnspedagogiken i Närpes. The purpose of this thesis is to investigate parents' attitudes toward the self-care model in early childhood education in Närpes. The central research questions in this work are as follows: Do parents believe that their children would have a more secure transition to early childhood education with the self-care model? What is parents' attitude towards home visits before their child starts in early childhood education? What do parents think about the self-care model?
In the theoretical framework, important concepts such as attachment, security, early childhood education, early childhoods educators’ attitudes, the self-care model, social and emotional development, resilience, how to enhance a child's resilience in early childhood education, linguistic and cultural aspects in early childhood education, and parental involvement are explained. We have particularly delved into the subject of attachment because the self-care model is based on attachment theory. Another key aspect considered is the child's sense of security in early childhood education. The self-care model and its design are also presented in the work.
The survey was conducted as a quantitative questionnaire survey with 117 respondents. The results showed that the majority of respondents had a positive attitude toward the self-care model. Although most respondents were positive about home visits before enrollment, there were also respondents who did not find a home visit before enrollment desirable. Most respondents also felt that their children had a safer start in early childhood education. Finally, the study demonstrated that most respondents wished for the self-care model to be implemented in early childhood education in Närpes.
I teorin förklaras viktiga begrepp som anknytning, trygghet, småbarnspedagogik, personalens förhållningssätt, egenvårdarmodellen, social och emotionell utveckling, resiliens, hur man kan stärka barnets resiliens inom småbarnspedagogiken, språkliga och kulturella aspekter inom småbarnspedagogiken, föräldrasamverkan. Vi har särskilt fördjupat oss inom ämnet anknytning eftersom egenvårdarmodellen bygger på anknytningsteorin. Något som också tagits fasta på är barnets trygghet i småbarnspedagogiken. Egenvårdarmodellen och hur den är utformad redovisas också i arbetet.
Undersökningen genomfördes som en kvantitativ enkätundersökning där 117 respondenter svarade. I resultatet framkom att största delen av respondenterna var positivt inställda till egenvårdarmodellen. Trots att de flesta var positivt inställda till ett hembesök innan inskolningen så fanns det även respondenter som upplevde ett hembesök innan inskolningen som icke önskvärt. De flesta respondenter upplevde också att deras barn hade fått en tryggare start i småbarnspedagogiken. Slutligen påvisade studien att de flesta respondenter önskade att egenvårdarmodellen infördes i småbarnspedagogiken i Närpes.
In the theoretical framework, important concepts such as attachment, security, early childhood education, early childhoods educators’ attitudes, the self-care model, social and emotional development, resilience, how to enhance a child's resilience in early childhood education, linguistic and cultural aspects in early childhood education, and parental involvement are explained. We have particularly delved into the subject of attachment because the self-care model is based on attachment theory. Another key aspect considered is the child's sense of security in early childhood education. The self-care model and its design are also presented in the work.
The survey was conducted as a quantitative questionnaire survey with 117 respondents. The results showed that the majority of respondents had a positive attitude toward the self-care model. Although most respondents were positive about home visits before enrollment, there were also respondents who did not find a home visit before enrollment desirable. Most respondents also felt that their children had a safer start in early childhood education. Finally, the study demonstrated that most respondents wished for the self-care model to be implemented in early childhood education in Närpes.