Vastavalmistuneen Hankintaosaaminen Hankinta-Alan Ammattilaisen Näkökulmasta
Yliaho, Jonna (2023)
Yliaho, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336848
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on vastavalmistuneen ammattikorkeakouluopiskelijan osaamisvaatimukset hankinnassa hankinta-alan ammattilaisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä ovat: Minkälaista osaamista vastavalmistuneelta hankintaa opiskelleelta ammatti- korkeakoulu opiskelijalta työelämässä vaaditaan? Mitkä vastavalmistuneen ammatti- korkeakoulu opiskelijan tärkeimmät ominaispiirteet ja taidot hankinta-alalla?
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan hankintaa yleisesti sitä, mitä on hyvä hankinta liiketoiminnassa tavara ja palveluhankinnan erot, toimittajayhteistyön hallinta, julkiset hankinnat, hankintojen kehittyminen, kustannukset, hankintatoimen jaottelu operatiiviseen ja strategiseen sekä hankinnan osaamisvaatimukset niin substanssiosaamisen kuin henkilökohtaisten ominaisuuksien/taitojen kannalta.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla puhelimitse yhdeksää hankinta-alan ammattilaista. Haastattelujen vastauksista koottiin yhteenveto, josta saatiin vastaus tutkimuskysymyksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä esiin tulleet hankinnan osaamisvaatimukset tukivat opinnäytetyön tuloksia. The topic of this thesis is the competence requirements of a recently graduated university of applied sciences student in procurement, from the point of view of a procurement professional. The research questions are What kind of competence is required in working life from a newly graduated university of applied sciences student who studied procurement? What are the most important characteristics and skills of a newly graduated university of applied sciences student in the procurement field?
The theoretical framework covers procurement in general, what constitutes good procurement in business, the differences between procurement of goods and services, management of supplier cooperation, public procurement, the development of procurement, costs, the division of procurement into operational and strategic, and the competence requirements of procurement, both in terms of substantive expertise and personal characteristics/skills.
A qualitative study was selected as the research method, which was carried out by interviewing nine procurement professionals by telephone. A summary was compiled from the answers to the interviews, from which the answer to the research questions was obtained. The competence requirements of procurement that emerged in the theoretical framework supported the results of the thesis.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan hankintaa yleisesti sitä, mitä on hyvä hankinta liiketoiminnassa tavara ja palveluhankinnan erot, toimittajayhteistyön hallinta, julkiset hankinnat, hankintojen kehittyminen, kustannukset, hankintatoimen jaottelu operatiiviseen ja strategiseen sekä hankinnan osaamisvaatimukset niin substanssiosaamisen kuin henkilökohtaisten ominaisuuksien/taitojen kannalta.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla puhelimitse yhdeksää hankinta-alan ammattilaista. Haastattelujen vastauksista koottiin yhteenveto, josta saatiin vastaus tutkimuskysymyksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä esiin tulleet hankinnan osaamisvaatimukset tukivat opinnäytetyön tuloksia.
The theoretical framework covers procurement in general, what constitutes good procurement in business, the differences between procurement of goods and services, management of supplier cooperation, public procurement, the development of procurement, costs, the division of procurement into operational and strategic, and the competence requirements of procurement, both in terms of substantive expertise and personal characteristics/skills.
A qualitative study was selected as the research method, which was carried out by interviewing nine procurement professionals by telephone. A summary was compiled from the answers to the interviews, from which the answer to the research questions was obtained. The competence requirements of procurement that emerged in the theoretical framework supported the results of the thesis.