Användningen av e-fakturering hos mikroföretagare i Österbotten
Frida, West (2023)
Frida, West
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336789
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sähköisen laskutuksen käyttöä Pohjanmaan mikroyrittäjien keskuudessa. Työn tarkoituksena oli selvittää, miksi osa mikroyrittäjistä ei ole ottanut verkkolaskutusta käyttöön ja mitä hyötyjä verkkolaskutuksen käytöstä voidaan odottaa. Tarkoituksena oli myös, että työ toimisi työkaluna mikroyrittäjille, jotka haluavat ottaa verkkolaskutuksen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Haastateltiin yhtä mikroyrittäjää, joka ei käyttänyt verkkolaskutusta, ja kahta mikroyrittäjää, jotka olivat ottaneet verkkolaskutuksen käyttöön muutama vuosi sitten. Tutkimuksessa verrattiin myös sitä, vastasivatko verkkolaskutusta käyttämättömien käsitykset verkkolaskutuksesta verkkolaskutuksen käyttäjien kokemuksia. Lopuksi koottiin myös käytännön selvitys pankin oman verkkolaskupalvelun käytöstä. Tässä käytettiin yhden pankin ohjeita.
Tutkimus osoitti, että verkkolaskutuksen käytöllä on positiivisia vaikutuksia yritykselle. Suotuisimpia tekijöitä olivat ajansäästö, laskujen seuranta ja kustannusten aleneminen. Syy siihen, miksi osa mikroyrittäjistä ei ottanut verkkolaskutusta käyttöön, oli se, että asiakaskysyntä ei ollut tarpeeksi suuri. Käyttöönottoprosessista laaditusta yhteenvedosta kävi ilmi, että se on kaksivaiheinen prosessi ja erittäin helppokäyttöinen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Haastateltiin yhtä mikroyrittäjää, joka ei käyttänyt verkkolaskutusta, ja kahta mikroyrittäjää, jotka olivat ottaneet verkkolaskutuksen käyttöön muutama vuosi sitten. Tutkimuksessa verrattiin myös sitä, vastasivatko verkkolaskutusta käyttämättömien käsitykset verkkolaskutuksesta verkkolaskutuksen käyttäjien kokemuksia. Lopuksi koottiin myös käytännön selvitys pankin oman verkkolaskupalvelun käytöstä. Tässä käytettiin yhden pankin ohjeita.
Tutkimus osoitti, että verkkolaskutuksen käytöllä on positiivisia vaikutuksia yritykselle. Suotuisimpia tekijöitä olivat ajansäästö, laskujen seuranta ja kustannusten aleneminen. Syy siihen, miksi osa mikroyrittäjistä ei ottanut verkkolaskutusta käyttöön, oli se, että asiakaskysyntä ei ollut tarpeeksi suuri. Käyttöönottoprosessista laaditusta yhteenvedosta kävi ilmi, että se on kaksivaiheinen prosessi ja erittäin helppokäyttöinen.