Merikeskus Vellamon kohderyhmätutkimus
Tuominen, Vertti (2023)
Tuominen, Vertti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kotkan kaupungin Merikeskus Vellamo. Merikeskus
Vellamossa toimii Kymenlaakson museo sekä Suomen Merimuseo. Tavoitteena oli asiakaskyselyn avulla tavoittaa kulttuurista kiinnostuneet ei-kävijät ja heidän motiivejaan ei-kävijyydelle. Edeltävää asiakastutkimusta Merikeskus Vellamosta ei ole.
Työssä käydään läpi menetelmiä, joita käytettiin tutkimuksen teossa. Opinnäytetyön tietoperustaan lukeutuu kvantitatiivinen tutkimus tilastoista, jotka kerättiin kyselylomakkeella,
kyselylomakkeen laatiminen, kyselylomakkeen levittäminen sekä analysointi.
Kyselylomake on laadittu niin, että kysymyksistä ja niiden asetteluista saatiin laadullista
tietoa, siksi, että vastaajien määrä ei ollut etukäteen tiedossa. Kysely jaettiin sosiaalisessa
mediassa. Kyselyä varten hyödynsin Google Formsia, jossa asiakaskysely luotiin. Tulokset
kyselystä kirjattiin visuaalisesti Microsoftin Powerpointiin, josta tuloksia oli helpompi tarkastella.
Opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen näkyvyyden kannalta, kohderyhmän tavoittamisessa onnistuttiin hyvin. Kysely jaettiin Porvoon- ja Haminan puskaradiossa, sekä Museot,
näyttelyt ja museokortti -ryhmässä. Vastauksia kyselyyn tuli 43 kappaletta.
Tulosten perusteella 43 vastaajasta 42 oli kiinnostunut Vellamosta sekä sen näyttelyistä.
Sukupuolella taikka iällä ei ollut selvää vaikutusta merikeskuksen näyttelyiden ja palveluiden kiinnostavuuteen.
Vellamossa toimii Kymenlaakson museo sekä Suomen Merimuseo. Tavoitteena oli asiakaskyselyn avulla tavoittaa kulttuurista kiinnostuneet ei-kävijät ja heidän motiivejaan ei-kävijyydelle. Edeltävää asiakastutkimusta Merikeskus Vellamosta ei ole.
Työssä käydään läpi menetelmiä, joita käytettiin tutkimuksen teossa. Opinnäytetyön tietoperustaan lukeutuu kvantitatiivinen tutkimus tilastoista, jotka kerättiin kyselylomakkeella,
kyselylomakkeen laatiminen, kyselylomakkeen levittäminen sekä analysointi.
Kyselylomake on laadittu niin, että kysymyksistä ja niiden asetteluista saatiin laadullista
tietoa, siksi, että vastaajien määrä ei ollut etukäteen tiedossa. Kysely jaettiin sosiaalisessa
mediassa. Kyselyä varten hyödynsin Google Formsia, jossa asiakaskysely luotiin. Tulokset
kyselystä kirjattiin visuaalisesti Microsoftin Powerpointiin, josta tuloksia oli helpompi tarkastella.
Opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen näkyvyyden kannalta, kohderyhmän tavoittamisessa onnistuttiin hyvin. Kysely jaettiin Porvoon- ja Haminan puskaradiossa, sekä Museot,
näyttelyt ja museokortti -ryhmässä. Vastauksia kyselyyn tuli 43 kappaletta.
Tulosten perusteella 43 vastaajasta 42 oli kiinnostunut Vellamosta sekä sen näyttelyistä.
Sukupuolella taikka iällä ei ollut selvää vaikutusta merikeskuksen näyttelyiden ja palveluiden kiinnostavuuteen.