Viestinnän ja tapahtumien merkitys pienelle historialliselle yhdistykselle : case: Muolaalaisten Seura
Alitalo, Kaisa (2023)
Alitalo, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336861
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli luoda viestintä- ja tapahtumasuunnitelma Muolaalaisten Seuralle. Seura on 70 vuotta vanha Muolaan perinteitä kantava historiallinen yhdistys. Tulevaisuuden kannalta seuraa huolestutti seuran jatkajien löytäminen. Seuran hallituksen jäsenet alkavat olemaan iäkkäämpää väestöä, joten jatkumisen kannalta on tärkeää saada nuorta väestöä mukaan toimintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli viestintä- ja tapahtumasuunnitelman avulla löytää keinoja juuri nuorien aktivoimiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään viestintäkanavia, sisäistä ja ulkoista viestintää, pienten organisaatioiden viestintää, seuran historiaa ja nykyistä viestintää. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytän kolmea eri haastattelua, benchmarking-vertailua sekä swot-analyysiä. Työn tuotos on viestintä- ja tapahtumasuunnitelma, jonka seura voi ottaa käyttöön ensi vuonna.
Tutkimuksessa todettiin, että Muolaalaisten Seuralla on tällä hetkellä liian vähän viestintäkanavia käytössä ja viestinnän aktiivisuus ei riitä uusien jäsenten saavuttamiseen. Nykyiset kanavat eivät myöskään tue nuoren väestön osallistamista. Muutamalla uudella kanavalla ja aktiivisuudella voidaan lisätä Muolaalaisten Seuran viestinnän efektiivisyyttä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään viestintäkanavia, sisäistä ja ulkoista viestintää, pienten organisaatioiden viestintää, seuran historiaa ja nykyistä viestintää. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytän kolmea eri haastattelua, benchmarking-vertailua sekä swot-analyysiä. Työn tuotos on viestintä- ja tapahtumasuunnitelma, jonka seura voi ottaa käyttöön ensi vuonna.
Tutkimuksessa todettiin, että Muolaalaisten Seuralla on tällä hetkellä liian vähän viestintäkanavia käytössä ja viestinnän aktiivisuus ei riitä uusien jäsenten saavuttamiseen. Nykyiset kanavat eivät myöskään tue nuoren väestön osallistamista. Muutamalla uudella kanavalla ja aktiivisuudella voidaan lisätä Muolaalaisten Seuran viestinnän efektiivisyyttä.