Building a sustainable travel influencer brand
Katainen, Erika (2023)
Katainen, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121135870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa liiketoimintasuunnitelma vastuullisen matkailualan vaikuttajabrändin rakentamisen tueksi, tutkien brändäyksen, liiketoiminnan ja matkailuvaikuttajuuden eri osapuolia. Lisäksi, työn tavoitteena oli perehtyä matkailualan vastuullisuuskysymyksiin kokonaisuutena, joka sisältää ympäristö-, yhteiskunnallisen sekä sosiaalisen vastuun, sekä niiden tuomat riskit ja mahdollisuudet työskennellessä matkailualan vaikuttajana.
Opinnäytetyön ensimmäinen osuus koostuu teoriasta, jossa käsitellään vaikuttajamarkkinointia, vaikuttaja- ja matkailualan vastuullisuuskysymyksiä, sekä liiketoiminnan aloittamisessa huomioonotettavia asioita. Työn toiminnallinen osuus muodostuu liiketoimintasuunnitelmasta, joka sisältää kyseisen vaikuttajabrändin taustatiedot, tavoitteet ja startegioita liittyen sisällöntuotantoon, markkinointiin ja talouteen. Työssä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruu tapahtui puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Haastatteluiden analysointiin puolestaan paneuduttiin laadullisen sisältöanalyysin keinoin.
Vastuullisen matkailualan vaikuttajabrändin toimintasuunnitelma pitää sisällään taustatietoa aiheeseen liittyvistä teemoista, sekä liiketoimintasuunnitelman, joka luotiin matkailualan vaikuttajabrändille. Tutkimus on hyödynnettävissä lukijalle luotettavana ja monipuolisena tiedonlähteenä brändäyksestä, liiketoiminnasta ja vastuullisuudesta kiinnostuneille, erityisesti matkailu- ja vaikuttaja-alalla.
Opinnäytetyön ensimmäinen osuus koostuu teoriasta, jossa käsitellään vaikuttajamarkkinointia, vaikuttaja- ja matkailualan vastuullisuuskysymyksiä, sekä liiketoiminnan aloittamisessa huomioonotettavia asioita. Työn toiminnallinen osuus muodostuu liiketoimintasuunnitelmasta, joka sisältää kyseisen vaikuttajabrändin taustatiedot, tavoitteet ja startegioita liittyen sisällöntuotantoon, markkinointiin ja talouteen. Työssä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja tiedonkeruu tapahtui puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Haastatteluiden analysointiin puolestaan paneuduttiin laadullisen sisältöanalyysin keinoin.
Vastuullisen matkailualan vaikuttajabrändin toimintasuunnitelma pitää sisällään taustatietoa aiheeseen liittyvistä teemoista, sekä liiketoimintasuunnitelman, joka luotiin matkailualan vaikuttajabrändille. Tutkimus on hyödynnettävissä lukijalle luotettavana ja monipuolisena tiedonlähteenä brändäyksestä, liiketoiminnasta ja vastuullisuudesta kiinnostuneille, erityisesti matkailu- ja vaikuttaja-alalla.