Layoutin analysointi ja sen parantaminen rautakaupassa helpottamaan asiakkaan ostamista
Tuovila, Eetu (2023)
Tuovila, Eetu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336903
Tiivistelmä
Opinnäytetyötä lähdettiin rakentamaan Seinäjoen Starkin layoutin parantamisesta pääpainona asiakkaan näkökulma. Tavoitteena vastata kysymykseen, miten layoutia voisi parantaa asiakkaan ostotapahtumaa parantaen. Tarkoituksena toteuttaa analyysi tilan toimivuudesta, sekä tuoda esille parannus ehdotuksia. Toimeksianto oli vapaa, eikä Stark etsinyt mitään tiettyä vastausta tiettyyn kysymykseen. Toimeksiantaja oli kuitenkin sitä mieltä, että asia on aina ajankohtainen. Tutkimusmenetelmänä toimii haastattelu, jossa pyritään haastattelemaan eri asemassa olevia ihmisiä Seinäjoen Starkkiin nähden. Työ keskittyy puupihaan, sekä noutohalliin.
Alkuun lyhyt tutustuminen toimeksiantajaan yrityksenä. Pieni katsaus firman historiaan, sekä nykyiseen tilanteeseen niin valtakunnallisella tasolla, kuin paikallisella. Sen jälkeen lähdetään tarkastelemaan layoutin nykyistä tilannetta.
Teoriaosuudessa käsitellään layoutin merkitystä ostamisen kannalta myymälä olosuhteissa. Samalla otetaan tarkempi katsaus asiakaskierron merkitykseen asiakkaan toiminnan ohjaamisessa.
Haastattelujen avulla kerätyn informaation, sekä oman analyysin perusteella tehtiin lopulta ehdotuksia layoutin muutoksille, sekä parantamiseen. Haastatteluun osallistui henkilöitä, jotka olivat jo entuudestaan asiakkaita, sekä uusia asiakkaita, joilla ei ollut kosketuspintaa kyseisen firman kanssa. Haastattelujen tukena vahvasti oma kokemus aiheesta. Kehittämiskohteiksi nousi opastuksen lisääminen noutohallissa, sekä puupihalla. Lisäksi pihakivien myyntialueen laajentaminen, sekä parempi asettelu asiakasta ajatellen. Tarkoituksena olisi, että tämä opinnäytetyö voisi olla apuna tulevaisuudessa uutta layoutia suunniteltaessa.
Alkuun lyhyt tutustuminen toimeksiantajaan yrityksenä. Pieni katsaus firman historiaan, sekä nykyiseen tilanteeseen niin valtakunnallisella tasolla, kuin paikallisella. Sen jälkeen lähdetään tarkastelemaan layoutin nykyistä tilannetta.
Teoriaosuudessa käsitellään layoutin merkitystä ostamisen kannalta myymälä olosuhteissa. Samalla otetaan tarkempi katsaus asiakaskierron merkitykseen asiakkaan toiminnan ohjaamisessa.
Haastattelujen avulla kerätyn informaation, sekä oman analyysin perusteella tehtiin lopulta ehdotuksia layoutin muutoksille, sekä parantamiseen. Haastatteluun osallistui henkilöitä, jotka olivat jo entuudestaan asiakkaita, sekä uusia asiakkaita, joilla ei ollut kosketuspintaa kyseisen firman kanssa. Haastattelujen tukena vahvasti oma kokemus aiheesta. Kehittämiskohteiksi nousi opastuksen lisääminen noutohallissa, sekä puupihalla. Lisäksi pihakivien myyntialueen laajentaminen, sekä parempi asettelu asiakasta ajatellen. Tarkoituksena olisi, että tämä opinnäytetyö voisi olla apuna tulevaisuudessa uutta layoutia suunniteltaessa.