Vaikuttajamarkkinointi osana yrityksen liiketoimintaa
Savolainen, Paavo (2023)
Savolainen, Paavo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vaikuttajamarkkinointia osana yrityksen liiketoimintaa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä vaikuttajamarkkinointiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa vaikuttajamarkkinointiin liittyvä tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksille toteutettujen haastattelujen perusteella, miten vaikuttajamarkkinointi on yrityksessä toteutettu, sekä mitä hyötyjä ja haasteita vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön markkinointikeinona yrityksen näkökulmasta liittyy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee vaikuttajamarkkinointia. Teoriaosuudessa tarkastellaan vaikuttajia käsitteenä ja miten vaikuttajia voidaan määritellä sekä tutustutaan keskeisimpiin vaikuttajamarkkinoinnin keinoihin. Teoriaosuuden loppupuolella syvennytään vielä vaikuttajien käyttämiin kanaviin sekä siihen, millaista sisältöä niissä voidaan tuottaa.
Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö on viime vuosien aikana noussut räjähdysmäisesti, ja työn tutkimusosuudessa pyritäänkin tarkastelemaan, miksi se on niin suosittua ja miten yritykset ovat sen käytön kokeneet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 6 eri kotimaista yritystä, jotka ovat käyttäneen vaikuttajamarkkinointia omassa markkinoinnissaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin selville, että keskeisimmät syyt, jotka vaikuttivat yritysten vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön, liittyivät brändin tunnettavuuden ja mielikuvan parantamiseen sekä uusien kohderyhmien tavoittamiseen. Vaikuttajamarkkinointi koettiin yrityksissä markkinointikeinoksi, joka vaatii huolellista suunnittelua sekä paljon ajankäytöllisiä resursseja. Haastatteluista kävi myös ilmi, että yritykset kokivat suurimpina haasteina oikeiden vaikuttajien löytämisen sekä vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksien todellisen mittaamisen, koska vaikuttajamarkkinoinnin käytön koettiin vaikuttavat samanaikaisesti useampaan eri tekijään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee vaikuttajamarkkinointia. Teoriaosuudessa tarkastellaan vaikuttajia käsitteenä ja miten vaikuttajia voidaan määritellä sekä tutustutaan keskeisimpiin vaikuttajamarkkinoinnin keinoihin. Teoriaosuuden loppupuolella syvennytään vielä vaikuttajien käyttämiin kanaviin sekä siihen, millaista sisältöä niissä voidaan tuottaa.
Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö on viime vuosien aikana noussut räjähdysmäisesti, ja työn tutkimusosuudessa pyritäänkin tarkastelemaan, miksi se on niin suosittua ja miten yritykset ovat sen käytön kokeneet. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 6 eri kotimaista yritystä, jotka ovat käyttäneen vaikuttajamarkkinointia omassa markkinoinnissaan.
Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin selville, että keskeisimmät syyt, jotka vaikuttivat yritysten vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön, liittyivät brändin tunnettavuuden ja mielikuvan parantamiseen sekä uusien kohderyhmien tavoittamiseen. Vaikuttajamarkkinointi koettiin yrityksissä markkinointikeinoksi, joka vaatii huolellista suunnittelua sekä paljon ajankäytöllisiä resursseja. Haastatteluista kävi myös ilmi, että yritykset kokivat suurimpina haasteina oikeiden vaikuttajien löytämisen sekä vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksien todellisen mittaamisen, koska vaikuttajamarkkinoinnin käytön koettiin vaikuttavat samanaikaisesti useampaan eri tekijään.