Markkina-alustan käytettävyyden vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Ahonen, Emilia; Nurmesviita, Nina (2023)
Ahonen, Emilia
Nurmesviita, Nina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336959
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana oli markkina-alusta Hoofin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia markkina-alustan käytettävyyteen liittyviä tekijöitä, eritoten/painottaen markkina-alustalla käytävän kaupan edistämistä. Tavoitteena oli toteuttaa käytettävyystutkimus asiakkaalle, Hoofin-markkina-alustalle, ja näin pohjimmiltaan selvittää syyt kuluttajien epävarmuuksiin käyttää nykyistä alustaa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös mahdollistaa toimialan kehitys (käytettyjen hevostarvikkeiden osto ja myynti Suomessa), sekä tutkimuksen avulla pyrittiin myös tukemaan hevosalan digitaalisten ratkaisujen kehittymistä. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Aineisto tutkimukseen kerättiin
verkkokyselyllä, ja vastanneet olivat Hoofin-alustan käyttäjiä. Tutkimukseen vastasi 58 vastaajaa eri ikäjakaumalta. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville merkittävimmät syyt markkina-alustan käytettävyyden vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
verkkokyselyllä, ja vastanneet olivat Hoofin-alustan käyttäjiä. Tutkimukseen vastasi 58 vastaajaa eri ikäjakaumalta. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville merkittävimmät syyt markkina-alustan käytettävyyden vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen.