Miten erottautua verkostomarkkinoijana Instagramissa vaikuttajamarkkinoinnin avulla?
Hakonen, Anniina (2023)
Hakonen, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336871
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen strukturoidun haastattelun menetelmää ja sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella verkostomarkkinointia Instagramissa ja arvioida vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta verkostomarkkinointiyrittäjien työhön. Tutkimuksen tavoitteena oli viedä koko verkostomarkkinointialaa eteenpäin, kohti modernin markkinoinnin keinoja hyödyntävää bisnesmahdollisuutta.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu jo olemassa olevista tutkimuksista, painetusta lähdekirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin strukturoitua haastattelua ja haastattelut tehtiin puhelimitse. Haastatteluaineisto litteroitiin ja litteroitu aineisto teemoiteltiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksessa nousi esille kolme teemaa: Vaikuttajamarkkinointi verkostomarkkinoijana, Moderni verkostomarkkinointi ja Myynti Instagramissa. Teemoista nousi esille useita alaluokkia, joista merkittävimpiä oli vaikuttajamarkkinointi, sosiaalinen media ja Instagram.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi selvitys verkostomarkkinoinnin nykytilasta ja käsitys siitä, millaisia modernin markkinoinnin keinoja nykyajan verkostomarkkinoijan kannattaa hyödyntää työssään. Tutkimuksessa selvisi, että nykypäivän verkostomarkkinointi on siirtynyt enenevissä määrin sosiaalisen median kanaviin, kuten Instagramiin. Nykyajan verkostomarkkinoijat hyödyntävät työssään vaikuttajamarkkinoinnin ja sosiaalisen myynnin keinoja.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu jo olemassa olevista tutkimuksista, painetusta lähdekirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin strukturoitua haastattelua ja haastattelut tehtiin puhelimitse. Haastatteluaineisto litteroitiin ja litteroitu aineisto teemoiteltiin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksessa nousi esille kolme teemaa: Vaikuttajamarkkinointi verkostomarkkinoijana, Moderni verkostomarkkinointi ja Myynti Instagramissa. Teemoista nousi esille useita alaluokkia, joista merkittävimpiä oli vaikuttajamarkkinointi, sosiaalinen media ja Instagram.
Tutkimuksen lopputuloksena syntyi selvitys verkostomarkkinoinnin nykytilasta ja käsitys siitä, millaisia modernin markkinoinnin keinoja nykyajan verkostomarkkinoijan kannattaa hyödyntää työssään. Tutkimuksessa selvisi, että nykypäivän verkostomarkkinointi on siirtynyt enenevissä määrin sosiaalisen median kanaviin, kuten Instagramiin. Nykyajan verkostomarkkinoijat hyödyntävät työssään vaikuttajamarkkinoinnin ja sosiaalisen myynnin keinoja.