Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Aiemmin päihteistä puhuminen on ollut vain pälätystä": päihdekasvatus alakoulussa

Karvinen, Katja (2023)

 
Avaa tiedosto
Katja Karvinen.pdf (348.6Kt)
Lataukset: 


Karvinen, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336944
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö päihdekasvatuksesta alakoulussa. Kehittämistyön ta-voitteena on vahvistaa alakoululaisten tietoa päihteistä ja luoda valmiuksia mahdollisten päihdetilanteiden kohtaamiseen. Tähän tavoitteeseen pyrin kehittävän kokeilun avulla.

Kehittämismenetelmänä kehittämistyössä oli kehittävä kokeilu. Työssäni kokeilin kohde-ryhmälle suunniteltuja workshopeja, jotka koostuivat päihdekasvatuksen eri teemoista. Workshopit sisälsivät erilaisia toiminnallisia ja osallistavia harjoitteita. Toiminnallisilla sekä osallistavilla harjoitteilla oli tarkoitus vahvistaa aiheen mieleenpainuvuutta kohderyhmälle.

Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät tukivat oppimista ja oppilaat saivat uusia koke-muksia workshopeista ja kokivat ne hyödyllisiksi. Kehittämistyössä olleet tavoitteet toteutui-vat kyseiselle kohderyhmälle.

Päällimmäisenä tuloksena opinnäytetyöstä välittyy toiminnallisten ja osallistavien menetel-mien olevan hyödyllisiä päihdekasvatuksessa. Nuoret kokevat kasvatustilanteen positiivi-sempana kokemuksena, kun toiminta on mielekästä ja heitä osallistavaa. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi koulumaailmassa, erilaisissa ryhmissä tai päihdekasvatuksellisessa yksilötyössä. Näille kaikille kohderyhmille päihdetietoisuuden lisääminen ja valmiuksien luominen on tärkeää. Päihdekasvatus tulee toteuttaa laadukkaasti kohderyhmälle sopivana. Kokeilun myötä huomasin, että toiminnallisuus lisää motivaatiota aiheeseen sitoutumisessa.

Kokeileva kehittäminen jatkuu vielä toteutuksen jälkeen, joten kehittämisideoita tuli vielä workshopien jälkeen. Aiheena päihdekasvatus ja ehkäisevä päihdetyö ovat todella laajoja, joten workshopeja pitäisi olla enemmän ja niihin olisi hyvä tuoda myös hyvinvoinnin näkö-kulma.
 
This thesis is a development work on substance abuse education in primary school. The aim of the development work is to strengthen the primary school children´s knowledge of substance abuse and create skills for facing possible substance abuse situations. I aim for this goal with the help of a developing experiment.

The development method in the development work was a developmental experiment. In the thesis workshops were designed for the target group. The workshops consisted of different themes of substance abuse education and included various functional and participatory ex-ercises. Functional and participative exercises were intended to strengthen the memorabil-ity of the topic for the target group.

Functional and participative methods supported learning and the students gained new expe-riences from the workshops and found them useful. The goals in the development were realized for the target group in question.

The main result of the thesis is that functional and participatory methods are useful in sub-stance abuse education. Young people perceive the educational situation as a more posi-tive experience when the activities make sense and involve them. The results can be used, for example, in the school world, in different groups or in individual work in substance abuse education. For all these target groups, raising awareness and capacity building is important. Substance abuse education must be carried out in a high-quality manner suitable for the target group. I noticed that the functionality increases motivation for engaging with the top-ic.

Experimental development still continues after implementation, so development ideas came after the workshops. The topics of substance abuse education and preventive substance abuse work are extensive, so there should be more workshops and it would be good to bring a well-being perspective to them as well.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste