Fiilisluotsi-sovelluksen käyttökokemukset yksilöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä
Kiljunen, Marko (2023)
Kiljunen, Marko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336905
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskeluhuoltoryhmän jäsenten käyttökokemukset Fiilisluotsi-sovelluksen hyödyntämisestä yksilöllisessä opiskeluhuoltotyössä. Yksilöllinen opiskeluhuoltotyö keskittyy yksittäisen oppilaan opiskelun tukemiseen eri keinoin. Fiilisluotsi-sovellusta voidaan käyttää mobiililaitteella tai verkkopohjaisesti tietokoneella. Sovellus on Hämeen Spes Oy:n kehittelemä digitaalinen mobiilisovellus sosiaalityön ja opiskeluhuollon ammattilaisten ja heidän asiakkaidensa tueksi. Fiilisluotsi-sovelluksen käyttäminen perustuu tunteiden tunnistamiseen ja niiden kirjaamiseen. Asiakkaan kerryttämää dataa voidaan hyödyntää opiskeluhuollon dialogisissa asiakastapaamisissa.
Tutkimus toteutettiin testijakson avulla, jossa opiskeluhuoltoryhmän jäsenet toimivat sovelluksen testikäyttäjinä ja asiakkaat testidatan kerryttäjinä sovellusta hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin kahden kyselyn ja testijakson lopussa pidetyn ryhmäpalautekeskustelun avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Fiilisluotsi-sovelluksen tuottavan lisäarvoa opiskeluhuoltotyöhön motivoituneen asiakkaan kanssa työskenneltäessä. Sovelluksen tekninen käyttöönotto on nopeaa, mutta valmisteluvaiheessa on syytä olla huolellinen. Testauksen tuottamien kokemusten perusteella, opiskeluhuoltoryhmän jäsenet hyötyvät asiakastyössään Fiilisluotsista eniten säännöllisten tapaamisten jatkuessa, jolloin pidempiaikaisen vuorovaikutussuhteen avulla luottamuksellista suhdetta on mahdollista vahvistaa. Sovelluksen avulla myös asiakkaan omien tunteiden sanoittaminen helpottuu ja niihin on mahdollisuus saada sovelluksen myötä tukea. Digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttäjinä diginatiivit lapset ja nuoret ovat taitavia.
Nykyisin nuorilla ja jopa alakouluikäisillä lapsilla esiintyy mielenterveyden haasteita, joiden käsittelemiseen harvalla on itsenäisesti taitoja. Netistä löytyy linkkejä ja keskustelukanavia, joista voi saada itsenäisesti apua huoliin, mutta ei sitä aikuisen tarjoamaa lähitukea ja turvaa. Monialaisen opiskeluhuoltoryhmän rooli tuen tarjoajana kouluarjessa on muuttunut entistä tärkeämmäksi. Asiakasmäärät ovat kasvaneet tasaisesti, joten kaikenlaiset keinot oppilaiden tueksi ovat tervetulleita. Fiilisluotsi-sovellus on yksi mahdollinen apuväline opiskeluhuoltotyöhön. The aim of this practice-based thesis was to examine the experiences of the members of a student welfare group on the use of the Fiilisluotsi application in individual student welfare work. Individual student welfare work focuses on supporting individual pupils' studies by various means. The Fiilisluotsi application can be used on a mobile device or web-based computer. The application is a digital mobile application developed by Hämeen Spes Ltd to support social work and student welfare professionals and their clients. The use of the Fiilisluotsi application is based on identifying emotions and recording them. The data collected by the client can be utilised in dialogical client meetings in student welfare services.
The study was carried out through a test period, during which the members of the student welfare group tested the application, and their clients generated the test data by using the application. The research material was collected through two surveys and a group feedback discussion held at the end of the test period.
Based on the study, it can be concluded that the Fiilisluotsi application brings added value to student welfare work when working with a motivated client. The technical implementation of the application is fast, but care should be taken during the preparation phase. Based on the experiences gained from testing, the members of the student welfare group benefit from Fiilisluotsi in their client work the most when regular meetings continue, which makes it possible to strengthen the confidential relationship through long-term interaction. The application also makes it easier for the clients to put their own feelings into words and provides them with necessary support. Digital native children and young people are skilled users of digital devices and applications.
Today, young people and even children in primary school age face mental health challenges that few have the skills to deal with independently. There are links and discussion channels online where you can independently get help with your worries, but not the close support and security offered by an adult. The role of the multidisciplinary student welfare group as a provider of support in schools has become increasingly important. The number of clients has grown steadily; therefore, all kind ways of supporting students are welcome. The Fiilisluotsi application is one possible tool for student welfare work.
Tutkimus toteutettiin testijakson avulla, jossa opiskeluhuoltoryhmän jäsenet toimivat sovelluksen testikäyttäjinä ja asiakkaat testidatan kerryttäjinä sovellusta hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin kahden kyselyn ja testijakson lopussa pidetyn ryhmäpalautekeskustelun avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Fiilisluotsi-sovelluksen tuottavan lisäarvoa opiskeluhuoltotyöhön motivoituneen asiakkaan kanssa työskenneltäessä. Sovelluksen tekninen käyttöönotto on nopeaa, mutta valmisteluvaiheessa on syytä olla huolellinen. Testauksen tuottamien kokemusten perusteella, opiskeluhuoltoryhmän jäsenet hyötyvät asiakastyössään Fiilisluotsista eniten säännöllisten tapaamisten jatkuessa, jolloin pidempiaikaisen vuorovaikutussuhteen avulla luottamuksellista suhdetta on mahdollista vahvistaa. Sovelluksen avulla myös asiakkaan omien tunteiden sanoittaminen helpottuu ja niihin on mahdollisuus saada sovelluksen myötä tukea. Digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttäjinä diginatiivit lapset ja nuoret ovat taitavia.
Nykyisin nuorilla ja jopa alakouluikäisillä lapsilla esiintyy mielenterveyden haasteita, joiden käsittelemiseen harvalla on itsenäisesti taitoja. Netistä löytyy linkkejä ja keskustelukanavia, joista voi saada itsenäisesti apua huoliin, mutta ei sitä aikuisen tarjoamaa lähitukea ja turvaa. Monialaisen opiskeluhuoltoryhmän rooli tuen tarjoajana kouluarjessa on muuttunut entistä tärkeämmäksi. Asiakasmäärät ovat kasvaneet tasaisesti, joten kaikenlaiset keinot oppilaiden tueksi ovat tervetulleita. Fiilisluotsi-sovellus on yksi mahdollinen apuväline opiskeluhuoltotyöhön.
The study was carried out through a test period, during which the members of the student welfare group tested the application, and their clients generated the test data by using the application. The research material was collected through two surveys and a group feedback discussion held at the end of the test period.
Based on the study, it can be concluded that the Fiilisluotsi application brings added value to student welfare work when working with a motivated client. The technical implementation of the application is fast, but care should be taken during the preparation phase. Based on the experiences gained from testing, the members of the student welfare group benefit from Fiilisluotsi in their client work the most when regular meetings continue, which makes it possible to strengthen the confidential relationship through long-term interaction. The application also makes it easier for the clients to put their own feelings into words and provides them with necessary support. Digital native children and young people are skilled users of digital devices and applications.
Today, young people and even children in primary school age face mental health challenges that few have the skills to deal with independently. There are links and discussion channels online where you can independently get help with your worries, but not the close support and security offered by an adult. The role of the multidisciplinary student welfare group as a provider of support in schools has become increasingly important. The number of clients has grown steadily; therefore, all kind ways of supporting students are welcome. The Fiilisluotsi application is one possible tool for student welfare work.