Kaupunkisään visualisointi Unreal Enginessä
Ljokkoi, Joona (2023)
Ljokkoi, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa demosovellus Ylelle sään visualisointikäyttöä varten. Työn toimeksiantajana toimi Yle-Sandbox, joka edistää innovaatiota sekä ideoiden nopeaa testausta. Toimeksiantona oli kokeilla, voisiko Google Mapsin kolmiulotteisen Helsingin kaupungin tuoda Unreal Engine-pelimoottoriin ja luoda sinne säätila. Testausten jälkeen raportoitiin tulokset ja luotiin projektidokumentaatio. Lisäksi valittua toteutustapaa vertailtiin muihin menetelmiin toteuttaa kaupunki. Näitä olivat kaupungin mallinnus käsin Blenderissä, fotogrammetria, NeRF ja Gaussian Splatting. Projektissa käytettiin Unreal Enginen versiota 5.1.1., ja säätila toteutettiin Ultra Dynamic Sky -liitännäisellä. Kaupunki tuotiin Unreal Engineen Google Maps Platformin -ohjelmointirajapintaa ja Cesium-liitännäistä käyttäen.
Demon luominen onnistui hyvin, ja se vastasi pääosin Ylen asettamiin tavoitteisiin. Muihin toteutusmenetelmiin verrattuna Googlen 3D-kartan tuominen Unreal Engineen oli ylivoimaisesti nopein ja helpoin tapa, mikä miellytti Yleä. Tuloksena syntyi demosovellus, jossa pystyy liikkumaan vapaasti ilmassa missä päin maailmaa tahansa ja vaihtamaan säätilan nopeasti halutunlaiseksi. Vaihtoehtoina ovat esimerkiksi vesisade tai lumimyrsky. Vuorokaudenaika ja vuodenaika ovat myös säädettävissä. Säätiloissa ovat mukana myös äänet.
Tulevaisuudessa sovellukseen voitaisiin hakea suoraan säätiedot Ilmatieteen laitokselta ja toteuttaa ne automaattisesti. Jatkokehityksessä kaupunkien katutason tarkkuustasoa pitäisi parantaa katutasolla liikkumista varten. Myös sään vaikutusta kaupunkiin pitäisi parantaa luomalla vuodenaikojen ja yöajan efektit ja parantaa ympäristön reagointia säähän. Sovellukseen olisi tarpeellista kehittää helppo käyttöliittymä, jolla voisi hallita maailman asetuksia. Opinnäytetyön tuotoksen käyttöönotto ei ole vielä varmaa, koska tehty tutkimus oli vasta idean ensimmäinen testausvaihe ja se tarvitsee vielä lisää tutkimista ja kehittämistä. Valmis sovellus tulisi toimimaan Ylen säälähetysten visuaalisena tukena.
Demon luominen onnistui hyvin, ja se vastasi pääosin Ylen asettamiin tavoitteisiin. Muihin toteutusmenetelmiin verrattuna Googlen 3D-kartan tuominen Unreal Engineen oli ylivoimaisesti nopein ja helpoin tapa, mikä miellytti Yleä. Tuloksena syntyi demosovellus, jossa pystyy liikkumaan vapaasti ilmassa missä päin maailmaa tahansa ja vaihtamaan säätilan nopeasti halutunlaiseksi. Vaihtoehtoina ovat esimerkiksi vesisade tai lumimyrsky. Vuorokaudenaika ja vuodenaika ovat myös säädettävissä. Säätiloissa ovat mukana myös äänet.
Tulevaisuudessa sovellukseen voitaisiin hakea suoraan säätiedot Ilmatieteen laitokselta ja toteuttaa ne automaattisesti. Jatkokehityksessä kaupunkien katutason tarkkuustasoa pitäisi parantaa katutasolla liikkumista varten. Myös sään vaikutusta kaupunkiin pitäisi parantaa luomalla vuodenaikojen ja yöajan efektit ja parantaa ympäristön reagointia säähän. Sovellukseen olisi tarpeellista kehittää helppo käyttöliittymä, jolla voisi hallita maailman asetuksia. Opinnäytetyön tuotoksen käyttöönotto ei ole vielä varmaa, koska tehty tutkimus oli vasta idean ensimmäinen testausvaihe ja se tarvitsee vielä lisää tutkimista ja kehittämistä. Valmis sovellus tulisi toimimaan Ylen säälähetysten visuaalisena tukena.