Työhyvinvointi etätyössä : case yritys x:n asiakaspalvelu
Hyvönen, Airi; Vierimaa, Heli (2023)
Hyvönen, Airi
Vierimaa, Heli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336966
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten työntekijät kokevat työhyvinvointinsa etätyössä Yritys X:n asiakaspalvelussa. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena asiakaspalvelun henkilöstölle syyskuussa 2023. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin internet-kyselyn avulla ja kyselyn vastausprosentiksi saatiin 79.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia ja etätyötä yleisesti ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen. Lisäksi käsitellään etätyön yleispiirteitä keskittyen erityisesti etätyön johtamiseen, haasteisiin ja etätyön tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että työhyvinvointi etätyössä koettiin pääsääntöisesti hyväksi. Etätyö on vaikuttanut positiivisesti etenkin työn ja vapaa-ajan yhdistämiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksen tulisi kiinnittää huomiota viestintään, yhteistyöhön, palkitsemiskäytäntöihin ja muutosjohtamiseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia ja etätyötä yleisesti ja sitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen. Lisäksi käsitellään etätyön yleispiirteitä keskittyen erityisesti etätyön johtamiseen, haasteisiin ja etätyön tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että työhyvinvointi etätyössä koettiin pääsääntöisesti hyväksi. Etätyö on vaikuttanut positiivisesti etenkin työn ja vapaa-ajan yhdistämiseen. Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksen tulisi kiinnittää huomiota viestintään, yhteistyöhön, palkitsemiskäytäntöihin ja muutosjohtamiseen.