Suomalaisen musiikin vientimarkkina
Ekola, Niko (2023)
Ekola, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336880
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikkiteollisuutta keskittyen erityisesti suomalaisen musiikin vientiin Aasiaan. Musiikkiteollisuuden kehitystä tarkastellaan erityisesti siirtymisenä fyysisistä formaateista (kasetit, LP-levyt) digitaaliseen jakeluun. Työ korostaa alustojen, kuten YouTube, Spotify ja Apple Music, merkitystä. Työssä perehdytään myös musiikin lisensoinnin mahdollisuuksiin eri viihdemuodoissa, esimerkiksi Daft Punkin ja Poets of the Fallin tapaan
Työssä käsitellään Covid-19-pandemian vaikutusta live-esityksiin ja siitä aiheutuneita haasteita kansainväliselle kiertueelle sekä sitä kautta musiikin viennin liikevaihdon entistä suurempaa digitalisaatiota. Tämä digitalisaatio tuo esiin muita tapoja musiikin viennille, kuten musiikin tuottamisen ja sanoittamisen Japanissa ja Etelä-Koreassa.
Työ syventyy myös Aasian musiikkimarkkinaan ja sen erityispiirteisiin ja suomalaisen musiikkiteollisuuden mahdollisuuksiin menestyä siellä. Tarkemmin keskitytään Japanin, Etelä-Korean ja Kiinan markkinoihin.
Työ tehtiin tutkimalla kirjallisuutta ja internet-artikkeleita, jotka toivat esiin uutena tietona laulukirjoittamisen potentiaalin Suomen musiikkivientiin.
Työssä käsitellään Covid-19-pandemian vaikutusta live-esityksiin ja siitä aiheutuneita haasteita kansainväliselle kiertueelle sekä sitä kautta musiikin viennin liikevaihdon entistä suurempaa digitalisaatiota. Tämä digitalisaatio tuo esiin muita tapoja musiikin viennille, kuten musiikin tuottamisen ja sanoittamisen Japanissa ja Etelä-Koreassa.
Työ syventyy myös Aasian musiikkimarkkinaan ja sen erityispiirteisiin ja suomalaisen musiikkiteollisuuden mahdollisuuksiin menestyä siellä. Tarkemmin keskitytään Japanin, Etelä-Korean ja Kiinan markkinoihin.
Työ tehtiin tutkimalla kirjallisuutta ja internet-artikkeleita, jotka toivat esiin uutena tietona laulukirjoittamisen potentiaalin Suomen musiikkivientiin.