Fysiska aktivitetens påverkan på barn och ungdomars akademiska prestation : en systematisk litteraturstudie
Asikainen, Solina; Hoffström, Camilla (2023)
Asikainen, Solina
Hoffström, Camilla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337005
Tiivistelmä
Fysisk aktivitet har en stor påverkan på barn och ungdomars fysiska och psykiska välmående. Syftet med detta examensarbete var att lyfta fram hur viktigt det är för barn och ungdomars kognitiva utveckling att motionera regelbundet och tillräckligt. Vi ville även få information om hurdana konkreta effekter fysisk aktivitet har på barnens och ungdomarnas akademiska prestation. Frågeställningarna var: 1) På vilket sätt syns fysisk aktivitet på akademisk prestation? 2) Hurdan fysisk aktivitet påverkar på akademiska prestationen? Frågeställningarna besvarades genom en systematisk litteraturstudie. Sökningen gjordes via databaser, dessa var: Google scholar, Academic search complete EBSCO, National Library of Medicine, Biomedcentral, Sciens Direct, PubMed, SportDiscus ( EBSCO), CINHAL (EBSCO) och andrahands källor. 20 vetenskapliga artiklar inkluderades till arbetet. Artiklarna kvalitetsgranskades med Forsberg & Wengströms 8 frågor. Alla forskningar som inkluderades var skrivna på finska och engelska, de var publicerade mellan åren 2005 och 2022. Resultatet visade att fysisk aktivitet hade positiv korrelation med akademisk prestation, speciellt inom läs- och skrivkunskaper och matematiska färdigheter. En stor del av forskningarna kom fram till att under skoldagen utförd fysisk aktivitet hade ett positiv samband med akademiska prestationen. Physical activity has a major impact on the physical and mental well-being of children and youth. The aim of this thesis was to highlight how important it is for children and youth’s cognitive development to exercise regularly and sufficiently. We also wanted to get information about what concrete effects physical activity has on children and youth’s academic performance. The research questions were: 1) In what way does physical activity affect academic performance? 2) What kind of physical activity affect academic performance? The questions were answered through a systematic literature study. The search was made via databases, these were: Google scholar, Academic search complete EBSCO, National Library of Medicine, Biomedcentral, Sciens Direct, PubMed, SportDiscus (EBSCO), CINHAL (EBSCO) and secondary sources. 20 scientific articles were included in the work. The articles were quality checked using Forsberg & Wengström's 8 questions. All research that was included were written in Finnish and English, they were published between the years 2005 and 2022. The results showed that physical activity had a positive correlation with academic performance, especially in reading skills, writing skills and mathematical skills. A large part of the research concluded that physical activity performed during the school day had a positive relationship with academic performance.