Lasten haastava käyttäytyminen varhaiskasvatushenkilöstön näkökulmasta
Terho, Riina; Hyötynen, Nelli (2023)
Terho, Riina
Hyötynen, Nelli
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337088
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusikäisten lasten haastavaa käyttäytymistä esiintyy päiväkodin
arjessa päivittäin. Lasten haastava käyttäytyminen voi ilmetä aggressiivisuu tena, uhmakkuutena, vetäytyvyytenä, levottomuutena ja voimakkaina tunne purkauksina. Lasten haastavan käyttäytymisen taustasyitä on monia ja haas teisiin tulisi pystyä vastaamaan lapsen tarpeiden mukaisesti. Lasten haastava
käyttäytyminen kuormittaa varhaiskasvatushenkilöstöä. Opinnäytetyön tarkoi tuksena oli selvittää, miten varhaiskasvatushenkilöstö kokee lasten haastavan
käyttäytymisen päiväkodissa, ja miten haastavaan käyttäytymiseen vastataan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä.
Saatekirje sekä linkki nettikyselyyn lähetettiin päiväkodin johtajille sähköpos tina, jonka he jakoivat eteenpäin henkilöstölle. Kysely oli täysin anonyymi.
Kyselyyn vastasi 19 varhaiskasvattajaa ja kysely toteutettiin eräässä Pirkan maalla sijaitsevassa kunnassa.
Tulokset osoittivat, että eniten haasteita tuo lasten aggressiivinen ja uhmakas
käytös. Opinnäytetyön tulosten perusteella vastaajat ovat kiinnostuneita kehit tämään osaamistaan lasten haastavaan käyttäytymiseen ja neuropsykiatrisiin
haasteisiin liittyen. Suurin osa varhaiskasvatushenkilöstöstä on käynyt Avekki koulutuksen eli väkivallan ennaltaehkäisy ja hallinta -toimintamallin. Jatkotutki muksena olisi hyvä tutkia, onko lasten haastava käyttäytyminen lisääntynyt ja
mitä syitä sen taustalla on. Erilaisten tutkimuksien avulla voisi olla mahdollista
helpottaa varhaiskasvatuksen henkilöstön arkea ja turvata lasten kasvu. Toi meksiantaja voi opinnäytetyön perusteella suunnitella, miten lasten haasta vaan käyttäytymiseen vastataan jatkossa.
arjessa päivittäin. Lasten haastava käyttäytyminen voi ilmetä aggressiivisuu tena, uhmakkuutena, vetäytyvyytenä, levottomuutena ja voimakkaina tunne purkauksina. Lasten haastavan käyttäytymisen taustasyitä on monia ja haas teisiin tulisi pystyä vastaamaan lapsen tarpeiden mukaisesti. Lasten haastava
käyttäytyminen kuormittaa varhaiskasvatushenkilöstöä. Opinnäytetyön tarkoi tuksena oli selvittää, miten varhaiskasvatushenkilöstö kokee lasten haastavan
käyttäytymisen päiväkodissa, ja miten haastavaan käyttäytymiseen vastataan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä.
Saatekirje sekä linkki nettikyselyyn lähetettiin päiväkodin johtajille sähköpos tina, jonka he jakoivat eteenpäin henkilöstölle. Kysely oli täysin anonyymi.
Kyselyyn vastasi 19 varhaiskasvattajaa ja kysely toteutettiin eräässä Pirkan maalla sijaitsevassa kunnassa.
Tulokset osoittivat, että eniten haasteita tuo lasten aggressiivinen ja uhmakas
käytös. Opinnäytetyön tulosten perusteella vastaajat ovat kiinnostuneita kehit tämään osaamistaan lasten haastavaan käyttäytymiseen ja neuropsykiatrisiin
haasteisiin liittyen. Suurin osa varhaiskasvatushenkilöstöstä on käynyt Avekki koulutuksen eli väkivallan ennaltaehkäisy ja hallinta -toimintamallin. Jatkotutki muksena olisi hyvä tutkia, onko lasten haastava käyttäytyminen lisääntynyt ja
mitä syitä sen taustalla on. Erilaisten tutkimuksien avulla voisi olla mahdollista
helpottaa varhaiskasvatuksen henkilöstön arkea ja turvata lasten kasvu. Toi meksiantaja voi opinnäytetyön perusteella suunnitella, miten lasten haasta vaan käyttäytymiseen vastataan jatkossa.