Valmentava johtajuus osaamisen johtamisen työvälineenä monikulttuurisessa työympäristössä : Vantaan osaamiskeskus
Mozaffari, Bahar (2023)
Mozaffari, Bahar
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121337021
Tiivistelmä
Vantaa on Suomen monikulttuurisin kaupunki, ja se luo sekä mahdollisuuksia että haasteita kaupungille työnantajana. Monikulttuurisuus vaikuttaa voimakkaasti työyhteisöihin ja asettaa uusia vaatimuksia johtamiselle kaikilla palvelualoilla. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin monikulttuurisen projektitiimin kokemuksia valmentavasta johtamistyylistä ja esihenkilön tunneälyyn, sosiaalisiin taitoihin ja systeemiälykkyyteen liittyvän kriittisen osaamisen merkitystä monikulttuurisessa työyhteisössä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja aineistonkeruu suoritettiin avoimien haastattelujen avulla.
Tulokset osoittivat, että valmentava johtaminen voi tukea tiimin jäsenten luovuutta, vastuuta ja sitoutumista monikulttuurisessa projektissa, tarjoten samalla rakenteen osaamisen kehittämiselle. Kuitenkin johtamistyylin sovittaminen eri kulttuurisiin eroihin koettiin tärkeäksi osaamisen johtamisessa, sillä kulttuurierot voivat vaikuttaa odotuksiin ja työtapoihin.
Tulokset tarjoavat käytännön oivalluksia valmentavan johtamisen ja osaamisen johtamisen yhdistämisestä monikulttuurisessa projektissa ja korostavat suhdepääoman merkitystä organisaation suhteiden rakentamisessa osaamisen kehittämisen yhteydessä. Vantaa is Finland's most multicultural city, and it creates both opportunities and challenges for the city as an employer. Multiculturalism significantly impacts workplace environments and places new demands on leadership across all service sectors. This thesis examined the experiences of a multicultural project team regarding a coaching leadership style and the importance of a supervisor's critical skills in a multicultural workplace, including emotional intelligence, social aptitude, and systems thinking. The study employed a qualitative methodology, with data collection conducted through open interviews.
The results indicated that coaching leadership could support team members' creativity, responsibility, and commitment in a multicultural project while providing a framework for skills development. However, adapting leadership styles to cultural differences was seen as crucial in managing skills because cultural variations can affect expectations and work methods. The findings offer practical insights into combining coaching leadership and skills management in a multicultural project and highlight the significance of social capital in building organizational relationships within the context of skills development.
Tulokset osoittivat, että valmentava johtaminen voi tukea tiimin jäsenten luovuutta, vastuuta ja sitoutumista monikulttuurisessa projektissa, tarjoten samalla rakenteen osaamisen kehittämiselle. Kuitenkin johtamistyylin sovittaminen eri kulttuurisiin eroihin koettiin tärkeäksi osaamisen johtamisessa, sillä kulttuurierot voivat vaikuttaa odotuksiin ja työtapoihin.
Tulokset tarjoavat käytännön oivalluksia valmentavan johtamisen ja osaamisen johtamisen yhdistämisestä monikulttuurisessa projektissa ja korostavat suhdepääoman merkitystä organisaation suhteiden rakentamisessa osaamisen kehittämisen yhteydessä.
The results indicated that coaching leadership could support team members' creativity, responsibility, and commitment in a multicultural project while providing a framework for skills development. However, adapting leadership styles to cultural differences was seen as crucial in managing skills because cultural variations can affect expectations and work methods. The findings offer practical insights into combining coaching leadership and skills management in a multicultural project and highlight the significance of social capital in building organizational relationships within the context of skills development.