Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Vahvuutta vertaistoiminnasta : erityisnuorten vertaistoiminnan yhteiskehittäminen

Peiponen, Irene (2023)

 
Avaa tiedosto
Peiponen_Irene.pdf (1.414Mt)
Lataukset: 


Peiponen, Irene
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Järvenpään Setlementti Louhelassa toimiva Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen rahoittama Vahvuutta vertaistoiminnasta-hanke. Hanketoiminnan keskiössä ovat erityistä tukea tarvitsevien 7–29-vuotiaiden lasten ja nuorten vertaistoiminnan ja vapaa-ajan toiminnan suunnittelu, kehittäminen ja järjestäminen yhdessä toimintaan osallistuvien ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Opinnäytetyönä toteutettu erityisnuorten vertaistoiminnan yhteiskehittämisprosessi toteutettiin vuoden 2023 aikana. Opinnäytetyössä yhteiskehitettiin erityisnuorten vertaistoimintaa tuomalla yhteen tietoa palvelun tarjoajalta, hankkeen yhteistyökumppaneilta sekä toimintaan osallistuvilta nuorilta. Tätä kaikkea tutkimustietoa tullaan hyödyntämän Vahvuutta vertaistoiminnasta -hanketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui, mitä on erityisnuorten vertaistoiminta ja teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalipedagogiikasta, positiivisesta pedagogiikasta ja vertaistoiminnasta. Opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus, jossa yhdistyivät yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun luotain -menetelmät. Yhteiskehittämiselle suunniteltu luotainpaketti sisälsi seuraavaa: Nuorille lähetettävän päiväkirjatehtävän, johon osallistui viisi nuorta aikuista, yhteistyökumppaneille lähetettävän case-tehtävän, johon vastasi hankkeen kolme eri yhteistyötahoa ja Setlementti Louhelan työntekijöille lähetettävän ideapaperitehtävän, johon vastasi tilaajaorganisaatiosta neljä työntekijää. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysilla eli pelkistämällä, ryhmittelemällä ja luomalla teoreettisia käsitteitä aineistoista, jotta se saatiin järjestettyä informatiivisempaan muotoon. Tämän jälkeen aineistosta tehtiin johtopäätökset, pohdinta omaa kokemustietoa hyödyntäen sekä kehittämistyön arviointi. Kehittämistyön tutkimustulokset osoittavat, että erityisnuorten vertaistoiminta on kohtaavaa vahvuusperustaista toimintaa ja nuorten hyvinvointia lisäävää toimintaa, esimerkiksi sosiaalisten ja hyvinvointitaitojen, merkityksellisyyden kokemuksen, vahvuuksien ja minäpystyvyyden vahvistamista. Vertaistoiminta on ammattitaitoisten ohjaajien järjestämää toimintaa, jossa nuori kohdataan yksilöllisesti, hänen vahvuutensa ja erityistarpeet tulevat huomioiduksi, toimijuus vahvistuu ja kokemusmaailma laajenee.
 
The thesis was commissioned by Settlement Louhela in Järvenpää and the project Strength from the peer activities, which is funded by the Ministry of Social Affairs and Health. The core of this project is to plan, develop and arrange peer activities and recreational activities for children and youth with special needs aged 7-29, together with co-operation partners and participators. The purpose of this thesis was to co-create peer activities for youth with special needs and bring together young adult participators, the service provider Settlement Louhela and their project’s main co-operation partners. The research question was: What do peer activities mean for youth with special needs. The theoretical knowledge base consists of social pedagogy, positive pedagogy, and peer activities. This thesis was a qualitative activity research, combining co-development with creative design probe methods. The design probe packet contained: a diary task for youth, which was completed by five young adults, a case task for the co-operation partners, which was completed by three partners, and an idea paper task, which was completed by four staff members of Settlement Louhela. The data were processed using content analysis, i.e., by simplifying, grouping, and creating theoretical concepts from the material, to organize it into a more informative form. After that, conclusions were drawn from the analyzed material, reflection was done by utilizing the author’s experiential knowledge, and the development work was evaluated. Based on the results, peer activities for youth with special needs are connecting, strength based activities which increase the wellbeing of youth, for example by enhancing their social skills, wellbeing skills, their feeling of importance, strengths, and self-efficacy. Peer activities are arranged by professionals who encounter the young people as individuals, take their strengths and special needs into consideration, and thus strengthen their human agency and expand their lifeworld.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste